Ekspordihommik: Kui sa ei müü, siis müüd sa vales kohas

16. nov 2020

Koostöös  Eesti Kaubandus- Tööstuskojaga toimus eksporditeemaline seminar. Enda teadmisi ja kogemusi jagasid Marko Ala Oot-Oot Stuudiost, Peeter Ilison Marit Ilison Creative Atelier’ist ja Tallinna Loomeinkubaatori mentor Karen K Burns. Oleme välja toonud mõned põnevad näited ja kasulikud näpunäited, mis koolituselt kõlama jäid.

Oot-Oot Stuudio kogemus 

Oot-Oot Stuudio kogemust ekspordiga tutvustas Marko Ala. Oot-Oot Stuudio on Eesti mööblitootja, kes peab lugu kvaliteedist ja kestvusest. Disainerite Marko Ala ja Joonas Torimi loodud mööblifirma keskendub diivanitele, tugitoolidele ja vooditele. Täna töötab Oot-Oot Stuudios kolm disainerit ning kogu disainimine, konstrueerimine, prototüüpimine ja tootmine toimub tihedas koostöös paljude partneritega üle Eesti.

„Toote turundamisel on oluline aru saada, mis on sinu toote eripära. Selle põhjal saame hinnata, millega on mõistlik kaasa minna ja millega mitte. Kui toode on väga visuaalne, siis sobib turunduseks kanal, kus sa näed pilti. Oot-Oot Stuudio puhul toimivad seepärast hästi Instagrami reklaamid. Ei kasuta väga mõjuisikuid, kuna nende majandamine on nii suur töö ja selle asemel panustame Facebooki reklaamidesse.“

Lisaks tõi Marko Ala välja, kuna põhiliseks ekspordi sihtriigiks on Soome, siis on hea võimalusena Oot-Oot Stuudiol seal avatud ka showroom. Soome puhul on märgata ka aktiivset sotsiaalmeedia arutelu. Inimesed küsivad, kust keegi on mingi toote saanud ja kiidavad kui on hästi tehtud.

„Oluline on ka see, milliseid fotosid sa tootest teed. See, kuidas sa oma toodet esitled ja mis sa sinna kõrvale paned on väga oluline. Disainierinevused on küllaltki minimaalsed ja muutub oluliseks keskkond, mida sa kliendile esitled. Keskmine klient ei oska öelda, miks talle toode meeldib, vaid see on tunnetuslik.“

Oot-Oot Stuudio puhul on oluline märksõna ka jätkusuutlikus. „Üks on toote füüsiline vastupidavus – toode ei kulu ära. Teine on moraalne vastupidavus. Inimesed tüdinevad kiiresti ära ja tahaksid kogu aeg midagi uut. Seepärast tegeleme ka mööbli restaureerimisega.

Marit Ilison Creative Atelier kogemus

Marit Ilison Creative Atelier kogemust jagas Peeter Illison. Marit Ilison Creative Atelier on kodumaine moebränd, kes on koostööd teinud luksusmoe veebikaubamajaga Matches Fashion ja müünud oma loomingut nt. yoox.com ja shop-monde.com vahendusel. Marit Ilison brändi on kajastanud teiste hulgas rahvusvahelised väljaanded The New York Times, Vogue Paris, Vogue Italy, Women’s Wear Daily, Dezeen, Stiletto, It’s Nice That ja VICE.

„Traditsiooniliselt öeldakse, et koduturg peab tugev olema ja siis tegeletakse ekspordiga. Marit Illisoni puhul on see vastupidi. Meie puhul on tugev turg just Itaalia.“

Erinevate edasimüüjate puhul tuleb välisturgudel tihti arvestada, kellega koostööd teha. Need on väga perekonnakesksed ärid ja võib juhtuda, et kui teed ühega koostööd, siis teisega ei ole enam võimalik teha. Eesti puhul sellist olukorda ei tekiks. Seepärast on oluline välisturgude puhul valida õige edasimüüja, sest kõik soovivad olla eksklusiivsed.

„Veendu, et sinu toodet müüakse, mitte ei müüda sind. Sisseostjatele meeldib tihti hakata ise disainima, kuidas toode peaks välja nägema. Algajana mõtled, et järsku ta siis ostab, kui viid need muudatused sisse. Kuid lõpuks avastad, et see ei ole üldse see, kust ma alustasin. Tuleb jääda enda käekirjale kindlaks.“

Messide puhul tuleb meeles pidada, millised sisseotsjad sinna reaalselt kohale tulevad. Nad vaatavad asju huviga, aga lõpuks ei esita tellimust. Siis tulebki välja, et tema tegeleb ehete ostmisega, samas kui sina tutvustasid talle riideid.

„Mõni pood võibki jääda PR projektiks. Tasu sa sealt ei saa, aga samas saad meediakajastust.“

Karen K Burns

Karen on rahvusvahelise taustaga ettevõtja, olles tegutsenud UK’s, Lähis-Idas kui ka Lõuna-Aafrika Vabariigis nii avalikus- kui erasektoris. Karen on töötanud eri ametikohtadel nii British Telecom’is kui ka Ühendkuningriikide tervishoiusektoris. Hiljem jätkas Karen karjääri Araabia Ühendemiraatides, töötades reklaamivaldkonnas ja Hollywoodi A-klassi filmide tootmises. 

„Ekspordi üles seadmist mõjutab väga palju, kas sul on teenus või äri.”

Välismaal on tavaliselt olemas Facebooki grupid, nt eestlased Brüsselis, eestlased Londonis jne. Need on head kohad, kus teha näiteks turu-uuringut ja samas leida ka kasulikke kontakte. Saatkondade majad on samuti hea koht kliendikohtumiseks. Seal kohtumist läbi viies tundud automaatselt usaldusväärsem.

Eksporti on kahte laadi: otsene ja kaudne. Otsene on siis, kui tootja tegeleb sellega ise ja siis on ka riske rohke. Kaudse puhul tegeleb sellega keegi teine. See on mugav siis, kui minnakse turule, mis on väga kaugel ja selle kohta ei ole teadmisi.

Suurbritannias toimib hästi selline leht, nagu www.meetup.com, kus on kirjas palju erinevaid üritusi. Need on suurepärane viis uues kohas koostööpartnerite ja klientide leidmiseks.

Kaks põnevat podcasti soovitust:

LinkedIni kaasasutaja Reid Hoffmani Masters of Scale

Monocle podcast The Entrepreneuers