Älly Scandic: Ettevõtjana on oluline lihtsalt pihta hakata ja ära teha

28. märts 2023

Hiljuti lõpetas Loomeinkubaatori 24-kuulise inkubatsiooniprogrammi ettevõte Älly Scandic, kes loob funktsionaalseid kotte lapsevanematele. Ettevõtte asutaja Silja Lipp jagas oma ettevõtlusteekonda ning plaane edasiseks. Samuti jagas Silja Milanos Lineapelle messil osalemise kogemust.

Ettevõtte asutaja Silja Lipp

Mida Älly Scandic ettevõte teeb?

Älly Scandic pakub lastevanematele nutikate lahendustega kotte. Tänaseks oleme suuresti spetsialiseerunud seljakottidele. Meie eristuvus on välimus koos funktsionaalsusega – seljakotid on ilusad ja stiilsed, ning neile on lisatud vajalikud ja nutikad lahendused, mis on olulised just emadele-isadele.

Need lahendused muudavad beebi ja väikese lapsega toimetamise lihtsamaks. Samas on võimalik kotti hiljem näiteks trennikotina või reisides kasutada.

Kottide idee sündis just oma pere kogemustest ning vajadustest ja disainimisel oleme arvesse võtnud just Eesti lastevanemate kogemused.

Tänaseks olete tegutsenud juba kaks aastat, mis on selle aja jooksul muutunud?

Suures pildis see plaan, mis meil oli – seda oleme üsna täpselt järginud. Meie mõte oli tulla Eestis turule ja keskenduda oma toote analüüsimisele ja arendamisele- kuidas meie tooteid vastu võetakse ja kuidas neid kasutatakse, mida peaks muutma.

Oleme nüüd kaks aastat tooteid turul testinud. Hästi palju oleme suhelnud kasutajate ja klientidega. Teinud toodetele ka arendusi ja uusi nüansse lisanud ja arendanud niipalju edasi, et oleks ideaalilähedane toode. Oleme toonud turule ka uusi tooteid. Oleme selle ajaga aru saanud, milline on meie põhitoode ja ise oleme sellega väga rahul.

Nüüd ongi plaan edasi liikuda ja siseneda uutele turgudele. Oleme saanud piisavalt palju kasutajate/klientide sisendit, et nüüd julgelt bränd lendu lasta. See oli alguses ka plaan ja tänaseks me siin ka oleme.

Just hiljuti kolisime oma kodu-stuudio uutesse ruumidesse Tabasalu Keskuses ning toimetame seal. See on andnud ka hoopis uue hingamise.

Kuidas on kliendid toote vastu võtnud?

Väga hästi on vastu võtnud. Pakume just selliseid tooteid, mida meie sihtgrupp väga vajab.

Ma ikka veel üllatun kui avatud eestlased on. Alguses kartsime, et saame tagasisidet vaid siis, kui midagi on halvasti. Aga tegelikult kirjutatakse väga palju just positiivse tagasisidega. Eks me ise ka küsime aktiivselt tagasisidet ja sealt oleme saanud ka sisendit, kuidas toodet edasi arendada. Viimases arenduses lisasime näiteks seljakotile sülearvutitasku – see soov tuli otse klientidelt, kes jagasid oma kogemust, et kannavad kotis ka sülearvutit ja sellel võiks eraldi tasku olla.

Kui on olnud ka väiksemaid murekohti, siis oleme hästi paindlikud ja need ära lahendanud ning ka kliendid on rahule jäänud. Personaalne teenindus on see, mida Eestis meilt kindlasti oodatakse ja kui sa suudad seda pakkuda, siis on väga hästi.

Kas tänased kliendid on lapsevanemad, kelle jaoks on see funktsionaalsus oluline või olete ka laiemalt silma jäänud?

Ma arvan, et umbes 90% on kindlasti see väga kitsas sihtgrupp, kellel on juba beebi kodus olemas või on beebiootel. Sinna me oma turundust ka fokusseerime.

Kuna esimesed tooted on olnud kasutuses kaks aastat, siis näeme, et kliendid, kes ostsid seljakoti beebi sündides, on selle kasutusse jätnud ka tavalise kotina. Näiteks saab vankririhmad kotilt eemaldada kui neid enam vaja ei ole. Kindlasti soovitamegi kotti selle eluea lõpuni kasutada. Esialgu on ta hea beebikott ja siis juba reisikott, seljakott, trennikott. Soovime, et oleks pika elueaga toode ja ühe inimese käes mitmete funktsioonidega. Seetõttu liigub Älly kotte ka järelturul üsna vähe.

Ehk meie fookus jääb hetkel just lapsevanematele, kelle jaoks need erilised funktsionaalsused on disainitud. Ma leian, et pigem on alati hea sihtida kitsalt kui laialt, sest siis ei sihi lõpuks mitte kedagi.

Kohe alustades kasutasime hästi palju turundamiseks Instagrami ja ka trükimeediat. Samuti tegime koostööd influenceritega. Nüüd näeme, et info levib hästi ka suusõnaliselt – keegi kasutab ja siis soovitab. Oleme sellele ka ise kaasa aidanud. Näiteks jaganud klientidele järgmise ostu sooritamiseks sooduskoodi. Tihti näeme, et seda on kellelegi teisele edasi jagatud. See näitab tootega rahulolu, sest inimesed soovitavad edasi ja on kasutusega rahul.

Mida pead suurimaks õnnestumiseks?

Ma arvan, et meie põhitoote ehk seljakottide disain ja nende Eesti turule toomine, mis sai ülimalt positiivse vastuvõtu. Ning klientide kinnitus, et toode päriselt aitab inimesi – see ongi suurim õnnestumine. Kõige alus on eristuv ja vajalik toode ning selle ümber kõige muu tekitamine, on juba oluliselt lihtsam.

Mis on olnud suurim väljakutse? 

Väljakutsed on seotud suure pildiga. Tulime turule pandeemia tipphetkel ja eelmisel aastal alanud sõjast tingitud mõjud on ka meile valusalt tunda andnud. Väljakutse ongi see, et võid planeerida ja mõelda läbi nii hästi kui oskad, aga siis tuleb mõni ootamatus ja kõik plaanid ei saagi teostuda.

Kogu tootmise, transpordi ja materjalide kallinemine ning logistika viivitused on mõjutanud ka meid. Nõudlus on olnud isegi suurem kui me vahepeal pakkuda suutsime. Põhitoode oli meil tihti välja müüdud, mis on ärilise poole pealt väga halb.

Kas Älly Scandic tooted on väljas ka edasimüüjate juures?

Ja, me oleme Tallinnas Solarise keskuses Levis ja Tartus Babyshopi poes. See on olnud täitsa teadlik valik, et edasimüüjaid meil vähe, kuid kahes suuremas linnas oleme ikka esindatud. On inimesi, kes tahavad käia, katsuda, vaadata ja osta ka kohapealt.

Kes on tänaseks tiimis?

Täna toimetan igapäevaselt vaid mina, aga olen kaasanud lisainimesi teenusepõhiselt – erinevad partnerid näiteks turunduses ja tootmises.

Alustava ettevõtjana on ühest küljest hea palju alguses ise teha, sest siis saad aru, mida partneritelt/töötajatelt küsida. Täna olemegi palju rõhku pannud sellele, et tekitada ettevõte tööprotsessides mingid süsteemid. Sellel aastal loodame juba ka tiimi kasvatada ning seetõttu on oluline süsteemid paika saada, et ka lisanduvatel inimestel oleks lihtsam.

Mis on edasised plaanid brändiga?

Meie fookus on kindlasti minna välisturgudele, kuna esmase testi oleme koduturul läbinud. Samuti on mõte vaikselt tooteportfelli kasvatada. Oleme päris mitut disaini testinud ja näidiseid teinud. Plaan on hetkel hoida põhifookus seljakottide, kuid laiendada värvitoonide valikut. Just hiljuti tõime turule uue mudeli, mis on väga hästi vastu võetud.

Plaan on liikuda välisturgudele, sest Eesti turg on paratamatult piiratud ja brändi jaoks on vajalik edasi areneda ja mahtu kasvatada.

Millist välisturgu ekspordivaatest plaanite?

Täna mõtleme Läti peale. Alguses mõtlesime ja uurisime Soomet, aga see tundus ikkagi esimeseks liiga suur amps ja nõuab palju ressursse, et sinna edukalt minna. Leidsime, et kõigepealt peaks võtma uue turu ka testimiseks – saame oma õppetunnid väiksemal turul kätte ja siis vaatame edasi. Vaadata, kas saame sarnast taktikat turule sisenemisel kasutada, nagu Eestis.

Ma arvan, et Läti on selleks hea variant – see on piisavalt lähedal ja transpordivõrgustik ka toimib.

Külastasid ka hiljuti Milanos Lineapelle messi? Kuidas see kogemus oli ja kellele antud messi soovitaksid?

Ja, käisime Milanos Lineapelle messil ja tegime valiku puhtalt selle järgi, kus on Eestist sarnases valdkonnas tegutsevad ettevõtjad käinud. Teadsin, et Stella Soomlais on seal käinud ja mõned teised on ka seda messi soovitanud. Kui ma enne arvasin, et tore minna, ringi vaadata ja silmaringi laiendada, siis tegelikult oli hoopis praktilisem ja kasulikum kui lootsin.

Enne minekut mõtlesin, et kõigepealt vaatame, kes messil osalevad ja otsime nende kohta võimalikult palju infot. Äkki saame juba eelkohtumisi kokku leppida. Paar kuud enne messi tekkis nimekiri 4000 osalejast, kes seal pidid olema, aga need ei olnud kuidagi kategoriseeritud. Ei olnud isegi kodulehte, vaid nimi ja boksinumber. Suutsin 50 nime läbi töötada ja siis sain aru, et see on täiesti mõttetu. Alguses olin natuke pettunud – kuidas me läheme messile lihtsalt vaatama. Tahaks minna nii, et on juba mingisugused kontaktid ees, aga selle messi puhul me seda ei saanud teha.

Võtsime siis plaani, et kaks päeva oleme kohal ja vaatame. Esimesel päeval käisime lihtsalt kõik läbi ja suhtlesime palju. Selle päeva lõpus tegime enda jaoks kokkuvõtte – mis me nägime ja kellega kohtusime. Selle põhjal valisime välja 4-5 materjalide tootjat, kellega kohtusime uuesti järgmisel päeval. Nendest kolmega tegime pikema 1:1 vestluse. Kui esimesel päeval tutvustasime brändi ja nemad näitasid materjale, siis teisel päeval saime juba rääkida kogustest, mahtudest, hinnast, ajast. Kõigest sellest, mida esimesel kohtumisel väga ei jagata.

Nii leidsimegi kolm partnerit, kellega me täna igapäevaselt suhtleme, et koos edasi liikuda. Just see 1:1 suhtlus oli hästi oluline.

Meeletult oli materjalide pakkujaid, aga kuna me ei kasuta naturaalset loomanahka, vaid kasutame vegannahka, siis neid pakkujaid ei olnud seal niipalju. Kui otsid naturaalse naha pakkujat, siis on neid kordades rohkem. Edaspidiseks ongi teadmine, et kaks päeva peab kindlasti kohapeal olema. Ideaalne oleks olnud veel ka kolmas päev, et mitteametlikum kohtumine peale messi ka teha.

Läksime eesmärgiga, et leida uusi materjale. Tänaseks oleme oma toodete jaoks saanud juba päris head materjalid – kõik toimivad ja on kvaliteetsed. Aga me tahtsime just vaadata rohkem taaskasutatud materjale ja näiteks erinevaid lukudetaile. Põhimõtteliselt on selleks kontaktid ja näidised olemas ja räägime juba kogustest ning tarneaegadest.

Mis oli veel huvitav ja mida teistele soovitaks, siis kui sellisele messile minna tuleb olla hästi avatud. Me läksime ka kindlate soovidega, aga tegelikult analüüsisime ka selliseid materjale, mis meie toodetele praegu ei sobi. Rääkisime tootjatega, kes seletasid miks ei sobi, aga samas võiks neid tulevikus hoopis millegi muu jaoks kasutada. Tihtipeale teiste kogemustest on ka jäänud kõrvu see, et tuleb vaadata pigem kitsalt kui on palju pakkujaid. Aga meil juhtus, et kuna olime avatud, siis saime ka seda infot, mida kohe ei ole vaja, aga millest arenevad ehk uued mõtted ja ideed täiesti uuteks toodeteks.

Tänaseks oled lõpetanud Loomeinkubaatori 24-kuulise inkubatsiooniprogrammi. Kuidas see möödus? 

Väga äge on olnud. Ma arvan, et nendest koolitustest ja mentoritest on väga palju abi olnud. Enne kui ma ettevõtlusesse hüppasin, olin ma viisteist aastat avalikus sektoris töötanud. Hoopis teine maailm – ja siis järsku pead sa Instagram’iga tegelema.

Kui sa üksi toimetad, siis aegajalt on hea kellegagi läbi rääkida. Konsultandiga oli ka hea kontakt selles mõttes. Tihtipeale sa tead kõiki vastuseid, aga kui sa põrgatad mingeid teemasid kellegagi, siis sa saad kinnitust ja liigud kiiremini edasi.

Mida sa soovitaksid alustavale ettevõtjale, mida oleksid tahtnud ehk ise teada?

Mida ma tegelikult iga päev üritan meeles pidada, et lihtsalt hakka pihta, tee ära. Kasvõi üks väike samm korraga. Paljud inimesed, nii nagu ka mina, tahavad enne kõik detailideni läbi mõelda- liiga põhjalikult ja liiga detailideni. Hakka lihtsalt tegema. Kui sul on äriidee, siis mõtle välja näiteks viis punkti, mida pead tegema, et edasi liikuda.

Mul endal oli ka see idee tegelikult juba kuus aastat tagasi. Ja siis see lihtsalt jäi soiku. Õnneks tuli see idee uuesti pildile ja siis tuli ära teha. Kui sa juba midagi teed ja oled alustav bränd, siis ma paljuski tunnen, et kuna pead kõike ise tegema, siis tahad kõiges olla spetsialist. Tegelikult õpid töö käigus kõige paremini. Tuleb lihtsalt teha, mitte oodata, et saad kõik teadmised enne pihta hakkamist. Ära koolita ennast üle, õpi praktika käigus.

Me ka enne turule tulekut poolteist aastat testisime tooteid. See oli väga õige, aga tegelikult turul olles sa jätkad seda. Sa ei saa toodet ja protsesse kunagi ideaalseks – küll sa õpid ja samm-sammult teed üha paremini. Muidu lihtsalt aeg kaob ja ei liigugi edasi.

 

Tutvu Älly Scandic toodetega kodulehel siin.

Jälgi Älly Scandic’ut ka sotsiaalmeedias:

Facebooki @allyscandic

Instagramis @ally_scandic