EAS: Eestlaste edukas dessant Taani disainimekasse
3daysofdesign, ehk kolm päeva disaini, on Taanis toimuv iga-aastane disainifestival, mille raames korraldas Tallinn Design House koos EASiga Eesti saatkonnas Kopenhaagenis ühisnäituse Eesti disainiettevõtete tutvustamiseks Taani ostujuhtidele. Tänavust minimessi külastas üle 20 Taani ettevõtte ning vähemalt ühe kontakti puhul on juba jõutud ka lepinguni. Mida tasub Taani disainituru puhul silmas pidada, selgitasid festivalil osalenud ettevõtted PULO ja Kaissu.
Tänavu korraldas EAS Eesti disaini tutvustava ühisnäituse koos Tallinn Design House’iga. Taani on maailma olulisim disainiturg ning Eestil tuleb siinses disainimekas kohal olla ja silma paista – mitte ainult oma toodete tutvustamiseks, vaid ka õppimiseks ning inspiratsiooni kogumiseks. 3DD on hea võimalus näha konkurentide töid ja tegemisi ning saada kohest tagasisidet oma toodetele võimalikelt ostjatelt-hankijatelt.
Eestist osales tänavu 3DD-l mitu ettevõtet, nende seas ka maailma ilusaimate Eesti voodite tootja Kaissu ning valgustidisainiga tegelev PULO. Mõlema ettevõtte kogemusest saab esile tuua mitu tähelepanekut, mis aitavad paremini mõista Taani disainituru olulisust ning eripärasid.
Miks Taani turule minna?
Kodumaise disainmööblibrändi Kaissu tegevjuht Helen Leetsar soovis Kopenhaageni 3DD kontaktüritusel kohtuda näost-näkku juba varem loodud oluliste kontaktidega, et kindlama koostöö poole edasi liikuda. Festivalil osalemine andis Heleni sõnul oluliselt parema ettekujutuse Taani turust. “Taani tuntus disainimaana ei ole uudiseks, kuid mõistsime selgelt, et taanlane (ka jaemüüja) eelistab välismaistele tootjatele kohalikke disainereid ja brände, eriti just kallima hinnaklassi toodete osas,” sedastab muljeid Helen, kelle sõnul teatakse Eestit Taanis siiani veel veidi idaeuroopaliku riigina.
PULO asutaja ja disainiduo üks osapool, disainer Liis Tippel nendib, et ilmselgelt on Taani-suguses disainimekas oma toodete ja disainilahenduste esitlemine omaette kompliment. “Teadsime, et tublide kolleegide poolt on kohtumistele kutsutud just meie profiilile vastavad potentsiaalsed äripartnerid ning see andis julgust ning enesekindlust juurde.” Liisi sõnul oli ette teada, et Taani turule sisenemine eeldab oluliselt rohkem, kui vaid ühekordset disainipäevadel osalemist. “Tunnetuslikult võisime aimata, et avasüli sinna uusi tegijaid ei oodata, sest disainist elavad ja hingavad taanlased on vägagi väljakujunenud eelistuste ja esteetika ootustega,” tõdeb Liis.
PULO soovis ka testida äriloogikaid, mille baasilt on nad oma puidust valgusteid juba pea 7 aastat tootnud ja turustanud. “Saime väärtuslikud teadmised, kuidas sihte seada, millele fokusseerida ning mõned väga hea potentsiaaliga kontaktid, kellega edasi töötada.”
Kuidas suhestub Eesti disain Taani turu ootustega?
Kaissu tegevjuhi hinnangul on taanlaste eelistatud disainikeel äärmiselt minimalistlik. “Isegi minimalistlikum, kui Eesti disainerite looming keskmiselt. Ning Eestis on võrreldes Taaniga pea olematu arv autoridisaini pakkuvaid mööblibrände,” ütleb Helen.
Liis PULOst toob esile, et kuigi tooted on tasavägiselt head ja kvaliteetsed, on Taani Eestist peajagu üle brändingu ja brändi esitlemise osas. “See on viimistletud täiuslikkuseni, kasutades väga selgeid ja puhtaid sõnumeid ning lihtsat väljenduskeelt.”
Shifting Shapes näitus Taanis
Foto: Anu Lõhmus
Milliseid suuremaid trende võis Taanis märgata?
Heleni sõnul oli huvitav kuulda ja näha, et Kaissu käekirjaga sobituv ja neile juba varasemast tuttava trendina räägiti festivalil mitmel pool japandi stiilist (segu jaapani ja skandinaavia esteetikast ja elustiilist) mööblidisainis. “Aga peamiselt räägivad kõik disainerid üle maailma jätkusuutlikust ja säästvast tootmisest ning kestvatest toodetest. Nii ka Taanis.”
Selle tähelepanekuga nõustub ka Liis: “Teadsime, et sealsed partnerid võiksid olla avatud taas- ja uuskasutusele. Sealsel turul ei ole kestlikkus vaid sõnakõlks, vaid üdini läbimõeldud disaini loomulik osa.” Seetõttu sai PULO väga positiivset tagasisidet oma puidutööstuse jääkidest valmistatud valgustitele ning minimalistlikule disainikeelele.
Sisekujunduse trendide osas paistis Taanis domineerivat looduseihalus, ehk eelkõige ümbertöödeldud puidu ja naha suurem kasutus. “Samuti torkas silma mattide pindade kasutamine, mis tänu kõrgtehnoloogia arengule on muutunud veelgi sügavamaks ja valgust neelavamaks. Põnevaks teeb selle teadmine, et äärmuste esile kerkimisel liigub pendel mõne aja järel teises suunas – ehk võib-olla näeme juba järgmisel Taani disainifestivalil sügavate mattide kõrval ka kõrgläiget ja peegliks poleeritud materjale,” mõtiskleb Liis disaini tulevikutrendide üle.
Mida soovitada Taani turgu sihtivatele Eesti ettevõtjatele?
“Brändina Taani turule minekuks peab olema väga hea põhjus ja selleks väga sobiv toode. Iga muu turg oleks Eesti disainerile sisenemiseks lihtsam. Kui aga selge soov ja nägemus on paigas, siis tuleb varuda kannatust ja aega, sest suhete loomine ning usalduse võitmine on pikk protsess,” soovitab Helen.
Liis tugineb soovitustes oma eksporditeekonnale ning EASi korraldatud Skandinaavia kiirendist kogutud teadmistele. “Disaini valdkonnas läbilöömiseks on Taani tõepoolest üks keerulisemaid sihtturge, seda nii kõrgema disainiteadlikkuse kui ka turu mõningase küllastatuse tõttu. Taanlane eelistab sisustustoodete valdkonnas oma disainiikoone, mis teeb valikud turvaliseks, ent ka kvaliteetseks – taanlastele ei meeldi eristuda!”
Taanlased on vankumatult kvaliteediusku ning selle osas on Liis veendunud, et Eestis toodetava sisustuse kvaliteet on väga heal tasemel ja see annab tugeva toetuspinna Taaniga ekspordisuhete loomiseks. “Ärilises mõttes on taanlased avatuma suhtlusega kui rootslased ning usalduse loomine võib võtta sama kaua aega kui soomlastega, kuid usaldusliku suhte tekkimisel peaksid ees ootama pikad ja tõhusad koostööaastad.”
Järgmine 3 Days of Design disaininäitus toimub Kopenhaagenis 8-10. juunini aastal 2022 ning EAS teeb juba täna ettevalmistusi seal osalemiseks. Taani disainiturule pürgivatel Eesti ettevõtetel tasub huvi korral ühendust võtta EASi välisesindajaga Taanis.
Tekst: EAS