Põhilise sisu juurde
Kogemuslugu

Tactical Foodpack jagas oma lugu ettevõtlusest, innovatsioonist ja ellujäämisest

Hiljuti jagas Ettevõtlusinkubaatoris Tactical Foodpacki asutaja Sverre Puustusmaa ettevõtte teekonda ja kogemusi rahvusvahelistel turgudel. Esitlus andis kuulajatele ausa ja vahetu sissevaate, kuidas sündis ettevõte, mis toob kriisiolukordades ja ekstreemsetes tingimustes kvaliteetse toidu inimesteni üle maailma.

Tactical Foodpack sai alguse isiklikust kogemusest – frustratsioonist kehva sõduritoidu üle. Samal ajal kui droonitehnoloogia ja optika arenevad ülikiirelt, oli sõjaväetoidu valdkond jäänud 50 aastaks muutumatuks. “Oled väljal, aga sööd ikka kõige odavamat versiooni,” meenutas Sverre.

Tacticali lahendus – kott, mis on ise termos – ei vaja eraldi potti ega tuleallikat ning tagab maitsva ja toitva eine ka kõige keerulisemates tingimustes. Tänaseks müüakse ettevõtte tooteid juba 37 riiki.

“Külmkuivatatud toit ei saa olla kunagi võrdväärne värske toiduga. Aga see on kõige ligilähedasem.”

Ettevõtte edulugu ei ole olnud sirgjooneline. 2018. aastal kasvas nõudlus järsult, kuid tootmisvõimekust Eestis lihtsalt ei olnud. “Saime aru, et kui tahad kuhugi jõuda, siis sul on raha vaja – ja partnereid,” selgitas Sverre. Just siis tehti otsus liikuda tootmisega Saksamaale. “Kui oleksime jätnud tootmise Eestisse, siis me ei oleks praegu siin.”

Saksamaa kogemus oli karm, kuid õpetlik. “Seal pole loogikat, seal on lihtsalt bürokraatia,” tunnistas Sverre, viidates digitaalsete süsteemide vähesele arengule. Samas – kui turule sisse pääsed, siis avaneb võimalus palju suuremaks kasvuks. “Skandinaavias on inimesed avatumad ja reageerivad kiiremini. Saksamaal võtab kõik rohkem aega, aga kui sisse saad, siis tulu on suurem.” Saksamaa puhul tõi ta näiteks veel välja, et seal ettevõtet alustades oli oluline, et ettevõte oleks vähemalt 2 aastat vana – enne sind üldse jutule ei võeta.

Sverre rõhutas korduvalt, miks on oluline omada toiduvarusid kriiside puhuks. “Kui tuli teade koroonast, olid kõik toortoidu kanalid hetkega kinni. See on päevade küsimus, kui ei ole ühtegi konservi saadaval.”

Tacticali külmkuivatatud toidud säilivad kuni 8 aastat ning ettevõtte missiooniks on pakkuda kvaliteeti, mis mitte ainult ei toida, vaid ka motiveerib süües. “Toit ei ole ainult energia – see on sotsiaalne tegevus,” ütles Sverre. Ja just see mõtteviis on aidanud Tacticalil kasvada: “Ma väidan, et meie kasvud on tulnud kriisidest.”

Tactical Foodpack tähistab maikuus oma 9. sünnipäeva, olles liikumas esimest korda ettevõtte ajaloo jooksul kasumisse. “Meil on veel palju plaane ja uudiseid tulemas,” vihjas Sverre.