Vilistlane ja Créa asutaja Susanna Aleksandra Veldi: loovus ei ole luksus, vaid strateegiline oskus

Ettevõtte Créa asutaja ja Ettevõtlusinkubaatori inkubatsiooniprogrammi vilistlane Susanna Aleksandra Veldi teekond professionaalsest lauljast ja õpetajast ettevõtjaks näitab veenvalt, et loomingulisus võib olla ärimaailma edukuse võti. Tema lugu innustab ka teisi vaatama loovusele kui väärtuslikule ärilisele ressursile.
Susanna teekond algas pärast pikki õpinguid Soomes ja USA-s, mille järel naasis ta Eestisse sooviga jagada oma rahvusvahelist kogemust. “Märkasin, et siinsel turul puudub terviklik süsteem, mis ühendaks teadmised anatoomiast, vokaaltehnikast, muusika tõlgendamisest ja esinemisoskustest,” selgitab Susanna. Selleks lõi ta koolituse, mis tõstis kümnete professionaalsete lauljate ja õpetajate oskusi.
Loovusest kui strateegilisest oskusest
“Minu veendumus on, et loovus ei ole luksus, vaid strateegiline oskus, mis aitab tugevdada suhtlemist, koostööd, vaimset vastupidavust ja innovatsiooni,” rõhutab Susanna.
Just õpetamistöö käigus sai Susanna aru, et loovusel on palju enamat pakkuda kui vaid kunstiline väljendus. “Elu laval ja vabakutselise artistina on andnud mulle sügava kogemuse muutustega kohanemisest, koostööst, otsustusjulgusest ja visiooni elluviimisest – oskustest, mis on üha olulisemad ka ärikeskkonnas,” märgib ta.
Sellest arusaamast sündis agentuur Créa, mille eesmärk on tuua loovuse tööriistad meeskondade ja ettevõtete arengusse.
Kuidas Ettevõtlusinkubaatorist tuge leida?
Susanna kandideeris Ettevõtlusinkubaatorisse selge eesmärgiga: “Mul oli tugev sisu ja visioon, aga vajasin tuge, et viia see äriliselt toimiva mudelini.” Inkubaator andis talle just selle, mida vaja.
“Minu esialgne idee oli pigem abstraktne, kuid tänu programmis antud raamistikule ja ülesannetele suutsin selle selgemalt läbi mõelda ja vormida äriliselt toimivaks kontseptsiooniks,” rõhutab Susanna.
Eriti väärtuslikuks peab ta ülesannet intervjueerida potentsiaalseid kliente. “See lükkas mind mugavustsoonist välja – pidin minema oma peast “tänavale”, et kuulda otse ettevõtetelt, millised on nende väljakutsed ja kuidas Créa võiks neid toetada.”

Julgus katsetada
Inkubaatorist saadud finantskoolitus ning brändistrateegia mentorlussessioonid aitasid Susannal mõista ka seda, kuidas oma tegevust reaalselt kasumlikuks muuta. Varajane testimine kandis vilja juba eelmise aasta juunis, kui ta juhendas Soomes ettevõtte KONE juhtkonda ja insenere pop-up kooris.
“Ma ei olnud kindel, kas täiesti muusikakauged inimesed on valmis laulma… ja seda veel nautima? Tagasiside oli suurepärane,” meenutab ta.
Kõige olulisemaks peab Susanna siiski kogukonda. “Lõpuks oli tohutult väärtuslik ka inkubaatori kogukond – teised loojad, ettevõtjad ja arendajad, kellega sai ideid põrgatada, koos kasvada ja julgust koguda. See andis mulle tunde, et ma ei ehita seda ettevõtet üksi.”
Prioriteedid paika
Tänu Ettevõtlusinkubaatorile õppis Susanna ka prioritiseerima. Üks suuremaid taipamisi oli tema jaoks see, et enne proovis ta teha kõike korraga – õpetada, luua uusi teenuseid, suhelda klientidega, arendada brändi.
“Inkubaator aitas mul mõista, et hästi toimiv ettevõte ei sünni ületöötamisest, vaid prioritiseerimisest ja süstemaatilisest tegutsemisest. Lisaks sain aru, et kõike ei pea jaksama ja oskama üksi teha, vaid ülesandeid võib ja tulebki delegeerida.”
Lisaks õppis ta väärtustama oma tööd õiglaselt, tunnistades, et loovus väärib professionaalset käsitlust.
Soovitus teistele loojatele
Susanna soovitab inkubatsiooniprogrammi kõigile, kel on idee, aga kes vajavad tuge selle äriliseks elluviimiseks: “Üksikettevõtjatel võib olla raske iseennast strateegiliselt juhtida ning leida motivatsiooni asju teatud kuupäevadeks ära teha. Inkubaator aitab samm-sammult oma plaane teoks teha.”
Ta lisab, et oluline oli just tunda, et ta ei ole üksi. “Ettevõtlusinkubaatorisse saamine ja selle lõpetamine kolme parima seas andis usku enesesse ja julgust oma asja edasi ajada.”
Kuhu edasi? Ikka tähtede poole!
Créa järgmised sammud on ambitsioonikad. Susanna plaanib pakkuda ettevõtetele loovformaatidega tegevusi. Näiteks on arendamisel formaat, kus viiakse väike, kuid mõjuv loovsessioon otse ettevõttesse: “Olgu see siis lühike muusikaline vahepala, loovuse “käivitaja” enne koosolekut või lühike meeskonnatervise vitamiin keset arginädalat.”
Lisaks avab ta avalikkusele uue “Ühe päeva koori” formaadi. “90 minuti jooksul õpime poplaulu mitmehäälselt, teeme muusikalisi mänge ja loome midagi ilusat. Esimene sündmus toimus 29. märtsil Kota Klubis.”
Järgmine avatud üritus, ühe päeva koor, on tulemas Kota klubis 6. mail. “See on tore formaat, kus õpime kohapeal selgeks tuntud poploo mitmehäälse seade. Teeme lõbusaid muusikalisi harjutusi ja jämmime.”
Tema sõnul liigub Créa “ikka tähtede poole,” sest eesmärk on selge – tuua loovus töömaailma, kus selle mõju sageli alahinnatakse.