„Ole hea ja mõtle läbi, kellele sinu toode tegelikult korda läheb.” Kari Maripuu soovitused algajale ettevõtjatele
Ettevõtlusinkubaatoriga liituda soovijaid hindava hindamiskomisjoni liige ja mentor Kari Maripuu jagab oma kogemusi ja soovitusi ettevõtjatele, kes soovivad saada tuge ja juhendamist oma ideede elluviimiseks. Maripuu sõnul on inkubaatorisse pääsemiseks vajalikud pühendumine ja ambitsioon, mis näitavad, et ettevõte ei piirdu lihtsalt töökoha loomisega, vaid püüdleb tõelise kasvu poole.
Eduvõimaluse aluseks on ambitsioon ja eristuv toode
“Oluline on ettevõtja ambitsioon. Soovin näha ettevõtjas soovi kasvada, mitte ainult tekitada endale töökohta,” rõhutab Maripuu, kirjeldades peamisi kriteeriume, mille alusel ettevõtteid hinnatakse. Ta rõhutab, et toode või teenus peaks erinema vähemalt kümne protsendi ulatuses turul pakutavatest lahendustest, sest turul konkureerimiseks on vajalik pakkuda unikaalset väärtust.
Maripuu usub, et ettevõtte eduvõimalus kasvab, kui ettevõtja on valmis oma ärile täielikult pühenduma. “Suurema edulooga on need ettevõtted, kus ettevõtja otsustab pühenduda oma tootele või teenusele sajaprotsendiliselt,” ütleb ta. Tema sõnul suurendab pühendumuse puudumine riski, et raskustesse sattudes loobub ettevõtja oma ärist ja naaseb mugavustsooni.
Levinud vead: turu tundmatus ja toetuse eesmärk
Kandideerimisel paistab tihti silma, kui ettevõtjad pole põhjalikult läbi mõelnud, kellele nende toode vajalik on, ega ole tutvunud konkurentsiolukorraga. “On kohe aru saada, kui tullakse inkubaatorisse vaid tehnilisel põhjusel, et saada toetuseks raha,” selgitab Maripuu.
Inkubaatori eesmärk on siiski toetada neid, kes on valmis oma äritegevusse tõsiselt panustama ja kes mõistavad oma toote väärtust sihtrühma jaoks.
Suurim väljakutse – stabiilne tuluvoog
Just seetõttu peabki Maripuu üheks suurimaks väljakutseks alustavate ettevõtete jaoks stabiilse tuluvoo loomist, mis tagaks ellujäämise ja edasise arengu. “Kui ettevõte suudab teenida püsivalt üle 5000 euro käivet, siis on ellujäämise tõenäosus juba palju kõrgem,” märgib ta.
Lisaks selgitab Maripuu, et paljud alustavad ettevõtjad ei oska prognoosida suuremaid tuluvooge, kui nad on seni palgatööst harjunud teenima. “Palgatööl olev inimene ei oska mõelda summades, mis ületavad tema palgatööl teenitavat summat, mistõttu puudub prognoosides sageli see vajalik ambitsioon ja kasvukõver.”
Trendikad valdkonnad: taaskasutus ja SaaS-teenused
Aastate jooksul on inkubaatorisse kandideerivate ettevõtete seas olnud populaarseks mitmesugused füüsilised tooted, kuid Maripuu sõnul on viimasel ajal esile kerkinud ka taaskasutusele keskenduvad algatused.
“Viimasel ajal on rohkem ilmunud ettevõtteid, kes üritavad toota tootmisjääkidest – suuresti seetõttu, et jääkmaterjal on peaaegu tasuta käes,” kirjeldab ta. Lisaks näeb Maripuu sageli kandideerimas SaaS-tarkvara teenuseid ja sisekujundusvaldkonna tooteid, mis on samuti üha populaarsemaks muutunud.
Oluline on tunda numbreid ja mõista eelarvet
Maripuu toonitab, et ettevõtja edukuse aluseks on oskus oma ärimudelit numbrites väljendada ja tuleviku jaoks realistlik eelarve koostada. “Kasuks tuleb läbimõeldud ärimudel ja lähima kahe aasta eelarve, mille järgi liikuda,” märgib ta. Kui ettevõte on oskuslikult arvutanud, millised on kulud ja tulud, võimaldab see hinnata oma edasist arengut ja vajadusel rohkem panustada.
Mõtle enne, kui tegutsed!
Inkubaatorisse kandideerijatele soovitab Maripuu kõigepealt põhjalikult läbi mõelda, kellele nende toode või teenus suunatud on, ning teha kindlaks, kui suur see turg on. „Ole hea ja mõtle läbi, kellele sinu toode tegelikult korda läheb,” rõhutab ta. Samuti julgustab ta ettevõtjaid lisama oma äriplaanidesse nägemuse, kuidas nad saavad kasvatada oma ettevõtet niivõrd, et see võimaldaks pakkuda tööd vähemalt kahele palgatööl olevale inimesele.
Maripuu meenutab mitmeid edukaid ettevõtteid, mis on inkubaatori toel oma kasvu ja stabiilsuse saavutanud. Eriti eredalt on tal meeles ettevõte nimega Historiart, mille omanik suutis oma kultuuritrükiste äri kasumlikuks muuta.
“Historiart oli üks huvitavamaid ettevõtteid, kus USA päritolu ettevõtja suutis oma äri viia arvestatavale tasemele,” meenutab ta. Sellised lood näitavad Maripuu sõnul selgelt, kuidas selge visiooni ja tugeva äriplaaniga ettevõtted suudavad saavutada oma eesmärke ja ellu jääda ka konkurentsitihedas keskkonnas.
Maripuu sõnul ei ole ettevõtlus lihtsalt töökoht, vaid võimalus kasvada ja luua midagi suuremat. Inkubaatori toetusele kandideerivad ettevõtjad, kellel on selge pühendumus, ambitsioon ning põhjalikult läbimõeldud äriplaan, on need, kes suudavad oma ideed realiseerida ja ellu viia.
Tegutsevatele ettevõtjatele suunatud Ettevõtlusinkubaatori kasvuprogrammi on kandideerimine avatud 10. detsembrini. Lisainfo: https://inkubaator.tallinn.ee/program/kasvuprogramm/