Tallinn Design House’i 7. sünnipäev: fookuses taaskasutus moemaailmas
Päikeselisel reedel, 17. mail, tähistas Tallinn Design House seitsmendat sünnipäeva. „Seitse aastat on ühe moepoe ja disainerite ühisturundusplatvormi jaoks juba päris märkimisväärne saavutus,“ rääkis Tallinn Design House’i juhataja Anu Lõhmus. „Oleme südamest tänulikud tublidele disaineritele, kes vaatamata keerulisele majandusolukorrale on täis tegutsemistahet ning loomingulisust ja leiavad uusi ärimudeleid. Tänu neile saame ka meie rõõmustada kliente Eesti disainiga.“
Seekordse sünnipäevapeo fookusteemaks oli uus- ja taaskasutus. Oma kogemusi jagasid ehtebrändide SOMA ja ONEHE disainer ja loovjuht Sofia Hallik ning Svetlana Agureeva, kes loob upcycled särke BY AGUREEVA brändi alt.
„Olen proovinud kohandada taaskasutuse mudelit ka enda ärisse,“ rääkis Sofia. „Väärismetallidest ehted on nii ehk naa taaskasutatud, sest keegi ju ei viska kulda või hõbedat prügikasti. Enne koroonapandeemiat tegin koostööd ühe Eesti ettevõttega, mis remontis lennukeid. See oli väga huvitav kogemus – astud suurde angaari, seal on suured lennukid, ja siis nad ütlevad – palun, siin on üks vasaku tiiva tükk.“ Need metallid on kerged, vastupidavad ja allergiavabad. Üks kõrvarõngapaar lennuki tiivast tehtud kollektsioonist on hetkel veel e-poes saadaval.“
Jätkusuutlikkuse eesmärgil on Sofia loobunud sametiga kaetud Plüsch kollektsiooni tootmisest. „Igatsus tekstiili kasutamisel ehtena on leidnud väljundi hoopis suurte lipsude loomises koostöös Svetlanaga,“ lisas ta. Materjalina kasutavad nad tekstiilijääke. „Mida väiksem ese, seda lihtsam on seda rohelise mõtteviisiga kokku panna ja tootmiseks kohandada,“ nentis Sofia. Ühiselt loodud lipsud, mida saab kanda kaelaehtena või käekoti kaunistuseks, on juba tekitanud suurt huvi ja neid on nähtud nii presidendi vastuvõtul kui ka ajakirja esikaanel.
Svetlana Agureeva on omandanud nii rätsepatöö kui disaineri eriala. Praegu töötab ta televisioonis stilistina ja kõrvaltegevusena arendab oma brändi BY AGUREEVA. „Päris alguses ei olnudki mul plaani teha brändi, mis rakendaks kuidagi taaskasutusvõimalusi,“ rääkis ta. „Eelmise aasta augustis tuli mul soov teha endale äge särk. Kandsin seda Kriss Sooniku sünnipäeval ja inimesed hakkasid uurima, kelle särk see on ja kust seda osta saaks. Nii mu bränd alguse sai.“
Kuna Svetlana on stilist, siis on tal ka endal ladu, kus on palju riideid. Särgid sünnivadki kas enda laost või teise ringi poodidest leitud rõivastest. Lisaks on tema jaoks olulised detailid. Näiteks saab särgi tooteinfo silti kasutada raamatu järjehoidjana ning iga särk pakitakse kliendi jaoks riidest taaskasutatava koti sisse. Svetlanale meeldib huumor ja nii on ka kottidel tekst „Bag with a mission. I am reused, I can hold up 5 bottles of wine“. „Aga kotti saab panna ka vett ja kartulit, vastavalt mida keegi soovib,“ naeris Svetlana lõbusalt.
Lisaks tõi Svetlana välja, et kahjuks on paljudel inimestel arusaam, et taaskasutatud tooted peaks olema odavamad kui need, mis on loodud uuest kangast. Selle mõtteviisi lükkab ta otsustavalt ümber: „Kui sa õmbled juba valmis esemest, on vaja vaadata, kas värvid ja kangad sobivad omavahel. Samuti on sul vaja leida sarnased suurused. Valmis tooted tuleb lahti harutada, aurutada, uude lõikesse sobitada. See võtab palju rohkem aega ja on kokkuvõttes tegelikult kallim, kui lihtsalt uuest kangast õmmeldud esemed,“ selgitas ta.
Kirsiks tordil stiliseeris Svetlana sünnipäevapeol Tallinn Design House’i töötajad enda ja Sofia brändide loominguga. Lisaks kasutas ta tooteid Tallinn Design House’i PRE-loved väljapanekust, kus on nii klientide toodud Eesti disainerite rõivad kui disainerite endi varasemate kollektsioonide näidised.
Suur tänu kõigile klientidele ja disaineritele, kes meiega meeleoluka sünnipäevapeo veetsid! Soovime pikka iga Eesti disainile ja kohtumiseni juba järgmistel sündmustel!