Ärni Blum: Ajatud ja luksuslikud disainkudumid
Ärni Blum, endise nimega NirgiWabrik, bränd disainib ja toodab eriilmelisi kudumeid. Uurisime Loomeinkubaatori programmis osaleva ettevõtte asutaja, Johanna Paiste käest, kuidas sai bränd alguse ja mis on uue brändinime sünnilugu.
Brändi asutaja Johanna Paiste
Milline on sinu enda taust? Kust sai alguse huvi kudumite vastu?
Käsitöö ja kudumise vastu on kirg olnud juba lapsest saati, seda suuresti tänu oma emale. Lähedastele ja tuttavatele kudusin mütse ning salle juba kooliajal. Käsitöö, konstrueerimise ja rõivadisaini vallas mul otsest kooliharidust tegelikult ette näidata ei ole. Hariduselt olen hoopis meditsiiniõde.
Kuidas otsustasid oma brändiga alustada?
Nagu juba mainisin, siis lähedastele ja tuttavatele kudusin juba kooliajal. Ühel hetkel hakkasid minu kudumite vastu huvi tundma ka võõrad inimesed ning siis otsustasin enda hobile teha sotsiaalmeedia konto. Toredal viisil huvilisi jagus. Kui sündis minu teine tütar, mõistsin, et ei saa enam üksinda kõigega hakkama. Leidsin abiks oma esimese kuduja, üsna pea tuli ka teine kuduja, siis esimene edasimüüja ja niimoodi see lumepall veerema hakkas.
NirgiWabrikust on saanud Ärni Blum – kuidas ja miks tulid välja uue nimega?
Alates 2017. aastast tegutsesime NirgiWabriku nime all. Tegu oli algselt minu pisikese mütsikudumise hobiga, millest sõbrannade tungival soovitusel sündis NirgiWabrik. NirgiWabriku nimi kujunes minu neiupõlvenimest Nirk ning suurest kudumispisikust, mis vuhistas kudumeid kui vabrik.
Algselt oli tegu minu isikliku hobikorras nokitsemisega, aga tänaseks on saanud ettevõttest minu südameasi. Tegu ei ole pelgalt enam hobiga. Oleme suuremaks kasvanud ja laienenud, põhirõhk on mütsidelt suundunud rõivastele, meil on töötajad, edasimüüjad, püsiklientuur. Ühel hetkel tundsime, et oleme NirgiWabriku kingadest välja kasvanud ja aeg on edasi liikuda.
Ärni Blum oli minu kalli vanaisa nimi sündides, enne eestistamist. Ärni oli üks ütlemata šikk ja muhe, kaabu, punase kikilipsuga, sametist indigosinises rätsepaülikonnas kunstilembeline härrasmees, kes hindas loomingut, käsitööd, detaile, kvaliteeti, ilu, ajatut klassikat. Tundsin juba väikesena, et meil on vanaisaga üks hingamine ning olen temalt pärinud nii mõndagi. Pealekauba tuleneb minu käsitöölembus vanaisa suguvõsast – nimelt töötas minu vanavanaema kodumajanduskoolis käsitööõpetajana. Lisaks tundus vanaisa sünninimi mulle nii põnevana, et kasutasin lapsena kunstitunnis Ärni Blumi enda pseudonüümina. Seega, mis saaks veel parem nimi olla minu uuenenud brändile kui mitte ÄRNI BLUM?
Mis on Ärni Blumi brändile iseloomulik?
Meie kudumid on kootud hoole ja armastusega nobedate Saare naiste poolt ja need valmivad peamiselt tellimuse peale. See teeb ooteaja küll veidi pikemaks, kuid kudumi kindlasti erilisemaks. Meie tooted valmivad nii käsitsi varrastel kui ka hobikudujatele mõeldud käsikudumismasinal. Koome kudumid otse lõikesse, mistõttu saame öelda, et meie tooted on valminud nullkulu printsiibil. Paneme tugevalt rõhku jätkusuutlikkusele ja kasutame vaid orgaanilisi ning sertifitseeritud materjale. Kudumeid disainides on meie põhilisteks märksõnadeks kvaliteet, luksus, detailid, ajatu klassika ja kõige olulisem – mugavus. Meie kudumitega kogevad inimesed ideaalset kombinatsiooni stiilist, mugavusest, teadlikust moest ja paremast homsest!
Milliseid materjale kasutad?
Me ei kasuta ühte kindlat materjali. Mulle meeldib mängida erinevate lõngadega ning neid kokku segada. Olenevalt inspiratsioonist tellin toodete jaoks tihti täiesti erinevaid ja uusi lõngu, aga ka laojääke. Kuid meie lemmikuteks on extra fine meriinovill Itaaliast ning esmaklassiline siidmohäär Jaapanist. Olenevalt toodetest kasutame ka alpakavilla, puuvilla, kašmiiri, lambavilla. Kõik meie lõngad on hoolikalt valitud ning sertifitseeritud.
Milline on ühe kudumi valmimise protsess – käsitsi kudumine ja masinkudumine? Kus sinu kudumid täna valmivad?
Kõigepealt tuleb inspiratsioon, kritseldan ideed raamatusse. Siis mõtlen millisest materjalist antud kudum võiks olla. Edasi koome proovilapid, tihti võib tulla üllatus ja antud ideed ei annagi sellisena rakendada kui soovisin, kuna materjal ei hoia piisavalt hästi, masin ei koo antud kude sellise lõngaga jne. Siis proovime veel ja veel erinevate lõngade ning mustritega. Ühesõnaga, alguses on katsetamise aeg päris pikk protsess. Kui valminud on ideaalne proovilapp, siis mõõdame pikkuse, laiuse, loeme üle silmused ja read ning arvutame kõik ümber valmivaks kudumiks. Edasi hakkame kuduma kas siis käsitsi või masinal. Koome kõik tooted lõikesse. See tähendab et me ei koo valmis kangast ning hiljem ei lõika sealt lõiget välja. Kui tükid on valmis, silmame need kokku, õmbleme sildid, pressime aurutiga. Olenevalt tootest peseme ka kudumi enne müüki läbi, et tema tõeliselt pehme olemus välja tuleks. Käsitsi koome koduselt diivanil teleka ees mõnuledes, kas siis Tallinnas või Kuressaares. Käsikudumismasinaga tooted valmivad meie Kuressaares asuvas pisikeses kontoris.
Kust saad inspiratsiooni uute disainide jaoks? Kas mõni mudel on sündinud ka kliendi soovist?
Kuna olen tõeline kudumite sõltlane, siis üldiselt tekib mul soov endale midagi luua. Inspireeritud olen väga erinevalt kas kudumikoest, lõikest, värvist, materjalist, loodusest, inimestest, välismaahõngust.
Jah, tõepoolest, mõned tooted on sündinud ka klientide soovil. Aeg-ajalt üritan ikka vastu tulla ka eritellimustele ja nii on meil sündinud nii mõnigi uus ja populaarne toode.
Kas tunned ennast pigem ettevõtja või disainerina?
Nii üht kui teist. Suureks kireks on uute kudumite välja mõtlemine ja valmistamine. Kuid igapäevaelus tunnen end pigem ettevõtjana. Naudin väikeettevõtjana hunt kriimsilm olemist. Disain on vaid väike osa kõigest sellest.
Milline on täna kõige populaarsem toode? Milline on sinu enda lemmik?
Kõige populaarsemad on kindlasti Alpaka mütsid ning Lu kardiganid. Mulle endale on läbi aegade kõige südamelähedasem vist ikkagi laste Maša müts. Nostalgiline, armas, pehme – täielik komplimendimagnet. Olen seda ka täiskasvanutele müünud 🙂
Lu kardigan
Laste Maša müts
Lisaks soojadele kudumitele leiab sinu tootevalikust ka suvisemaid kollektsioone?
Jah, koome ka suviseid puuvillaseid kudumeid – pluuse, lühikesi pükse, kleite, pükskostüüme, suviseid kardigane.
Kes on sinu klient? Kuidas sa nendeni jõuad?
Meie klient on peamiselt 30+ vanuses naine, kes peab lugu ajatust disainist, käsitööst, kvaliteedist, luksusest ja eelkõige mugavusest. Keegi, kes hoolib jätkusuutlikkusest ja paremast homsest. Kindlasti oleme jõudnud paljude klientideni tänu oma kallitele edasimüüjatele. Ise oleme kõige aktiivsemad Instagramis ning paljud uued kliendid on jõudnud meieni ka läbi soovituste.
Kas on olnud mõni meeldejääv tagasiside kliendilt?
Tead, siinkohal ma ei oska välja tuua ühte näidet. Pean mainima, et Eesti inimesed on mind väga positiivselt üllatanud. Kuulen pidevalt, kuidas eestlaselt tagasiside saamine on pea võimatu ja kui üldse midagi saab, siis vaid negatiivset. Olen isiklikult üsna laisk tagasiside küsija, kuid ikka ja jälle kirjutavad mulle kliendid omal soovil kui õnnelikud ja rahul nad meie kudumite üle on. Kuidas meie kudumid panevad neil silmad särama ja komplimendid on garanteeritud tulema. Selline vabatahtlik tagasiside teeb südame lihtsalt niivõrd soojaks.
Mis on olnud siiani suurim väljakutse?
Võib-olla suurimaks väljakutseks pean aastaringset jätkusuutlikust. Kudumid on üldiselt hooaja toode ja isegi kui teeme suviseid kudumeid, ei anna nende käivet võrrelda talviste mütside ja kampsunite müügiga.
Mis on olnud suurim õnnestumine?
Pean üheks suureks õnnestumiseks seda, et meie tegemisi on niivõrd soojalt vastu võetud. Et meil jagub kliente, kellele meie kudumid meeldivad ja et mul lastakse tegeleda sellega, mida armastan. Muidugi pean suureks õnnestumiseks ka seda, et olen leidnud endale ustavad kudujad, kelleta ma ei saaks olla täna seal, kus olen. Uhkeks teeb ka fakt, et meil on tänaseks mitu edasimüüjat, töötav e-pood, pisikene kontor ning muidugi mis peamine, ustav püsiklientuur.
Kus näed brändi 5 aasta pärast? Millised on tulevikuplaanid?
Unistan enda isiklikust poekesest ning sooviksin väga tegelema hakata ekspordiga.
Kuidas on Loomeinkubaatoris läinud?
Ma ei ole õppinud ei ettevõtlust ega midagi sellega seonduvat ja tunnen, et Loomeinkubaator on mulle olnud tõesti suureks abiks. Olen saanud osaleda paljudel huvitavatel ja kasulikel koolitustel, lisaks saanud põnevat infot valdkonnas toimuva kohta, milleni ma ise ei oleks kuidagi osanud jõuda. Samuti olen tutvunud toredate uute inimestega, kellega oleme jaganud kogemusi, rõõme ja muresid. Ühesõnaga, ma olen äärmiselt rahul oma veedetud ajaga Loomeinkubaatoris!
Järgi Ärni Blum’i tegemisi:
Instagramis: @arniblum
Facebookis: @arniblum