Liitu Loomeinkubaatori inkubatsiooniprogrammiga SIIN: https://inkubaator.tallinn.ee/liitu/
Fibami: Spordirõivad just Sinule
Fibami on kodumaine bränd, mis loob naistele ajatuid ning naiselikke spordi- ja vabaajarõivaid. Selle aasta juunis täitus Fibamil 1. tegutsemisaasta. Uurisime meie inkubandi ja Fibami asutaja Ailen Põllu käest, kuidas on ettevõttel siiamaani läinud ja millised on tulevikuplaanid.
Fibami asutaja Ailen Põld
Kust said idee oma ettevõttega alustada?
Idee spordirõivaste brändist tuli täiesti spontaanselt. Kuid tunne, et võiksin ettevõtlusega tegeleda oli olnud mul mõttes juba mõnda aega. Tundsin, et ettevõtlus võiks mulle sobida, aga ootasin seda õiget ideed, millega alustada.
Eelmise aasta märtsi alguses olin spordipoes ja otsisin endale retuuse. Proovisin ühte ja teist paari ning oleksin olnud valmis ostma ka kõige kallima paari, kui see oleks mulle ideaalselt sobinud. Seda õiget siiski ei leidnud. Siis tekkiski mõte, et kui turul sobivat toodet ei ole, siis tuleb ise teha. See oligi täiesti hetkest sündinud idee, mis ei olnud absoluutselt planeeritud. Ja otsustasingi proovida – kui õnnestub, siis on ju super!
Sinu varasem taust on samuti seotud rõivavaldkonnaga?
Jah, tegelikult olen pea kogu oma tööaja ja õpingud olnud seotud rõivatööstusega. Lugesin kokku, et olen 16 aastat selles valdkonnas tegutsenud. Olen õppinud kaks aastat rätsepaks ja siis neli aastat tehnilist disaini juurde. Olen olnud tootmisjuht erinevates asutustes ja samuti müügi peal. Ehk siis rõivadisaini ja tootmisprotsessi olen erinevate kohtade ja külgede pealt läbi teinud.
Kuna olen pikalt selle valdkonnaga seotud olnud, siis tegelikult olin siiani välistanud idee oma brändi loomisest. Ei saaks just väita, et selles valdkonnas tuleks raha lihtsalt. Aga lõpuks läks ikka nii, et kõige kindlam tundus oma esimest äri ja ettevõtluse kogemust proovida just mulle kõige tuttavamas valdkonnas.
Coral Spordirinnahoidja ja taskutega spordiretuusid
Kas sul on ka teisi meeskonnaliikmeid?
Igapäevaselt toimetan oma brändiga üksinda. Aeg-ajalt kasutan lisajõudu turunduses ning samuti olen alati avatud kõikvõimalikele koostöö projektidele, kus saame üksteisele kasulikud olla. Samuti on mul selle väikese aja jooksul olnud abiks mitmeid toredaid praktikante, kes on saanud aidata tootearenduses ja tootmises. Pöördusin kohe alguses Tehnikakõrgkooli poole, pakkudes tudengitele võimalust kõrvalt näha ja kaasa aidata rõivabrändi loomisele päris nullist. Õnneks oli ka kool sellele avatud, et lubada tudengeid praktikat sooritama brändi juurde, mis polnud veel turule jõudnudki.
Mis teeb spordiriiete loomise keeruliseks ja mis on sellega seotud väljakutsed?
Ma arvan, et spordiriietega on kaks peamist küsimust. Üks on kahtlemata materjal ja teine on toote istuvus ja funktsionaalsus. Kui need elemendid on puudu, siis ei ole ka klient riietest huvitatud. Spordiriided peavad olema maksimaalselt mugavad ja see on suur väljakutse.
See on ka põhjus, miks ma tol hetkel ei leidnud endale neid ideaalseid retuuse. Kui sa alles alustad ja sul ei ole veel mitte midagi läbi proovitud, siis pead oskama valida sadade erinevate valikute seast ja hakkama kuskilt testimisega pihta. Sain palju abi tuttava käest, kes aitas leida õigeid kangatootjaid, kelle poole pöörduda. Mina valisin kangad selle järgi, et täita need soovid mis minu silmis puudu olid – tahtsin, et kangas oleks hea katvusega ja mitte liiga õhuke, et retuusid sportides läbi ei paistaks. Samuti oli oluline kangatootja asukoht ja usaldusväärsus, tootmismeetodid ja valiku suurus. Ja kõlab uskumatult, aga see tootja ning need kangad, mis kohe alguses välja valisin on tänaseks endiselt kasutusel ning ei ole pidanud ühtegi materjali välja vahetama.
Suur väljakutse on muidugi ka toote istuvus. Seda ei olegi võimalik kohe alguses 100% paika saada, sest iga asi vajab testimist erinevate inimeste peal. Esimene partii oli väga väike ja just täpselt nii ideaalne kui ta selleks hetkeks olla sai. Iga järgnev partii sai juba mõningad täiendused – näiteks olen mitmeid kordi muutnud vööjoone proportsioone ning samuti retuuside pikkuseid. Tootmine ja tootearendus on pidev protsess.
Kõige alguses tulingi turule kõigest 6 põhitootega ning rohkem ei olekski jõudnud tol hetkel uusi tooteid välja arendada. Otsustasin luua ühe korraliku paari taskutega retuuse ning selle juurde 3 erinevat pluusi varianti. Samuti vabaaja liinile dressikomplekt. Võtsin eesmärgiks võimalikult kiiresti turule tulla ning sai kindlasti võetud ka mitmeid riske. Alati on võimalik võtta rahulikult, testida ja arendada tooteid kauem. Aga minu iseloomuga see liiga hästi ei sobi – kui ma juba midagi teen, siis teen täie rauaga.
Leisure püksid ja pusa
Konkurente on spordirõivaste tootjate hulgas palju. Kuidas Fibami teistest erineb?
Ma tahaks arvata, et neid asju on rohkem kui üks ning tegelikult on iga bränd just selle looja peegeldus, mida ei olegi võimalik alati sõnadesse panna. Usun, et üks suurimaid konkurentsieeliseid on just see personaalsus ja pühendumus, millega ma oma tooteid arendan ja loon. Tänu eestimaisele tootmisele on mul võimalik pakkuda ka erilahendusi, mis teeb Fibami brändina väga personaalseks.
Flow püksid
Aga kui minna detailseks, siis kindlasti toodete istuvus on üks suur pluss, mida on siiani näidanud ka minimaalne toote tagastuste arv. Ma olen lähenenud toodetele just lähtuvalt Eesti naiste kehadest ning jälgin hoolega, mis kandja jaoks oluline on. Isegi venivast kangast retuuside puhul ei ole võimalik saavutada head istuvust, kui su kehatüüp on täielik vastand sellele, kelle jaoks see toode on disainitud. Hetkel olengi katsetanud retuuse kahele erinevale kehatüübile ning kindlasti on see ennast õigustanud.
Kui hakkasin toodet välja arendama, lõin kohe ka fookusgrupi, et uurida ka teiste käest mis võiks antud tootegrupi puudused olla. Lähtuvalt fookusgrupist sain ka kohe aru, et võin oma retuuside vööjoont kehakujude jaoks parajaks timmida nii palju kui tahan, aga kui retuusid on kandjale liiga lühikesed, siis jäävad need retuusid ikkagi ostmata. Kuigi see teeb tootmise ja ka tootearenduse palju keerukamaks ja kallimaks, otsustasin pakkuda kõiki retuuse ja pükse kolmes erinevas pikkuses.
Kas plaanid juurde ka uusi tootekategooriaid?
Nüüdseks on mul täis saanud üks aasta tegutsemist. Võtsin kohe alguses eesmärgi katsetada võimalikult palju erinevaid mudeleid, et selle põhjal luua tulevikus konkreetsem tooteliin. Tänaseks ongi välja kujunenud spordiliin ja vabaajaliin, mis mõlemad on veel arengus ja täiendamisel. Lõppeesmärk on jõuda punkti, kus kõiks saaksid oma toimetused tehtud kandes Fibami mudeleid, mis sobivad saatma sind kogu päeva jooksul. Okei – õhtukleidid jäävad siiski hetkel valikust välja 🙂
Mis on olnud kõige populaarsem toode?
Hetkel on suuremad müügihitid just spordiliinist. Eriliselt hästi on vastu võetud nii taskutega retuusid kui ka Jogger retuusid, mis on dressipükste ja retuuside kombo. Ja ei saa salata, et ülimalt pehmed bambuspluusid on samuti olnud paljude lemmikud nii trennis kui ka vabal ajal. Talvehooaja eel on aga vaieldamatu lemmik Fibami soe spordipusa ja retuusid, mis on loodud just väljas sportimiseks. Neid kõiki tooteid sain ka juba esimesel tegutsemisaastal katsetada ning olen positiivselt üllatunud, et neid tootehitte on täitsa mitu.
Jogger retuusid
Soe spordipusa ja retuusid
Tooted on toodetud Eestis?
Just. Kõik tooted on Eestis toodetud ning kasutan selleks erinevaid koostööpartnereid. Kuna olen võtnud eesmärgi hoida ladu võimalikult optimaalsena, siis pidin leidma sellise tootmispartneri, kes oleks samuti paindlik ning tootmisajad ei oleks liiga pikalt ette broneeritud. Hetkel ei kujuta ette, et peaksin kuskil kaugel tootma, sest see tähendaks oluliselt pikemat tootmisahelat ning liiga palju ennustamist, mis suurused või värvid võiksid kõige rohkem müüa.
Kuidas on siiamaani olnud klientide tagasiside?
Hästi tore on see, et üsna tihti kirjutatakse ning ollakse väga rahul. Kiidetakse nii materjali kui ka ollakse üllatunud, kui hästi toode sobib. Seetõttu on ka e-poest ostetud toodete tagastamise osakaal väga väike.
Mis on olnud mõned suuremad väljakutsed?
Ma arvan, et kogu see alustamise protsess oli väljakutse. Ja sealjuures just iseenda hirmud, mis tekitavad ebakindlust. Tavaliselt ma olen täpselt see tüpaaž, kes kõigepealt nokitseb üksi ja kui lõpuks midagi on ette näidata, siis alles räägin oma plaanidest. Fibami puhul ma otsustasin kindlalt, et teen seekord täiesti vastupidi. Ma kaasasin kohe alguses erinevaid inimesi ja tuttavaid sellesse protsessi. See tagas, et isegi kui oli neid momente, kus tekkis soov pooleli jätta, siis see ei oleks olnud tol hetkel võimalik, kuna ma ei olnud üksi.
Praegu tegutsedes on suurim väljakutse see, et säiliks see sama power, millega sai kõigele algus pandud. Vahel unustad ära, miks sai ettevõttega alustatud ja mis on see missioon. Mulle väga meeldib ka minu elukaaslase soovitus, kui ma olen parasjagu mõne “suure” probleemiga silmitsi. Proovi mõelda, et mis siis on kõige hullem asi, mis saab juhtuda? Kas maailm kukub kokku, kui kangas jõuab lubatust 20 päeva hiljem? Ja kui need võimalikud hullud versioonid on läbi käidud, siis tegelikult ei tundugi see probleem enam nii suur ega ka lahendamatu. Perspektiivi küsimus.
Leisure püksid ja pusa
Mida soovitaksid teistele alustavatele ettevõtjatele?
Kellel on samuti kombeks üksi nokitseda, siis soovitaks kindlasti teha nii nagu ma ise läbi katsetasin. Kaasasin kohe alguses väga palju inimesi ettevõtte loomise protsessi – tuttavaid ja sõpru. Küsisin palju küsimusi ja näiteks aitasid tuttavad valida välja Fibami nime.
Ära karda abi ja nõu küsida! Sinu peas olev ideaal ei pruugi kõnetada teisi, seega ära oota alles turule tulemisega, vaid kaasa juba varem potentsiaalsed kliendid oma toote arendamisesse. Ning turule tulemisest rääkides – mulle on ammu jäänud kõlama üks soovitus. Tule turule alati natuke varem, kui sa sa selleks päriselt valmis oled. Kui jääd toodet või teenust ideaalseks vormima, siis turule tulles ei pruugi see ikkagi olla sinu kliendi ideaal. Turul olles saad hakata toodet kohandama ja seda koos päris kliendiga.
Need on minu kogemuse põhjal paar soovitust, mida tõesti soovitaksin teistele alustavatele ettevõtjatele.
Kus sa Fibamit järgmise aasta pärast näed?
Ma arvan, et mingeid väga suuri muutusi ei tule. Eesmärk on Eestis kanda kinnitada ja panustada sellesse, et jõuda olemasolevate mudelitega rohkemate inimesteni. Olles osalenud erinevatel disainimüügi pop-up’idel, on tekkinud näiteks orgaaniline huvi ka Soome turu poolt, mida plaanin ekspordi suunal veidi lähemalt kombata.
Tundub, et sinu jaoks pop-up’idel käimine toimib?
Pop-up poe üritused on kindlasti väga hea võimalus kohtuda olemasolevate klientidega ning samuti tutvustada ennast ja oma brändi uutele inimestele. Alati on ka hulk neid, kes on kogu valikuga kursis, kuid ei soovi e-poest osta. See annab võimaluse proovida oma suurust ning veenduda materjali sobivuses. Kindlasti on pop-up’id andnud väga palju tõuget, et jõuda uute inimesteni. Muidugi on väga oluline, et väljapanek oleks hoolikalt läbi mõeldud ning atraktiivne, et tekitada huvi brändi ja toodete vastu. Sellesse tasub kohe alguses veidi investeerida.
Kuidas jõudsid Loomeinkubaatorisse ja kuidas on siiamaani läinud?
Osalesin kõigepealt eelinkubatsiooni programmis, kuhu sattusin tegelikult täitsa juhuslikult ja just siis, kui olin värskelt plaaninud hakata ettevõtet looma ja esimesed tegevused olid tehtud. Ühel esimesel koolitusel tekkis olukord, kus pidin andma lubaduse, et kuu lõpuks on mul esimene kodulehe versioon üleval. Mulle sellised veidi võimatuna tunduvad väljakutsed meeldivad ja kokkuvõttes saingi oma esialgse kodulehe märtsi lõpuks üles, mis andis kindlasti ühe lisatõuke edasi toimetada.
Sügisel otsustasin ka inkubatsiooniprogrammiga liituda. Olin programmiga üsna kursis ning lõpuks oli ka põhjust ise liituda. Õige pea saab ka inkubaatoriga liitumisest 1 aasta ning olen saanud kindlasti vajalikku tuge. Olen osalenud väga mitmetel koolitustel, kuigi kahjuks kohati jääb puudu sellest lisaajast, et koolitustel õpitu koheselt ka töösse rakendada. Samuti on hädavajalik isikliku konsultandi olemasolu, kes on kõige paremini sinu brändiga kursis ning oskab vajadusel suunata uute tegevusteni. Loomulikult tuleb eelkõige endal pingutada, et sellest programmist võimalikult palju abi ja kasu oleks.
Tutvu Fibami toodetega:
Facebookis @fibami ja Instagramis @fibami_activewear