Spekter: Techwear bränd, mis on futuristlik, praktiline ja stiilne

25. märts 2021

Spekter on rõivabränd, kes defineerib ennast kui Eesti esimene techwear bränd, kelle toodetes on ühendatud tehnoloogiliste nüanssidega materjal futuristliku stiili ja globaalsete eesmärkidega. Brändi looja ja disainer Roxana Spekter jagas meiega mõtteid, kuidas bränd alguse sai ja millised on olnud nende suurimad väljakutsed.

Milline bränd on Spekter ja kuidas see idee alguse sai?

Me positsioneerime enda techwear brändina –  meie kollektsioonides on futuristlikud elemendid ühendatud klassikaliste lõigete ja praktilisusega.

Olen terve oma elu tegelenud disainiga. Tihti oli tunne, et soovisin endale mõnda ägedat riideeset, aga seda ei olnud kuskilt võimalik osta. Siis oli ainuke võimalus see ise teha. Kui soovisin näiteks mantlit, mis oleks sama praktiline kui spordijope, aga klassikalisema lõikega, siis alternatiivid puudusid. Ühel hetkel otsustasin, et minu hobist saab äri. 2017. aastal alustasin idee edasi arendamisega ja 2019. aasta oktoobris esitlesin enda esimest kollektsiooni Tallinn Design House’is.

                                     

Mis on Spektrile iseloomulik?

Meie riietes on mitmed ebastandardsed lahendused. Näiteks kasutame riietuses kinnitusena magnetit. Lisaks on mitmed detailid multifunktsionaalsed – varrukas, mida saab muuta muhviks, keep, mida saab ühtlasi kasutada ka kapuutsina. Veel oleme riietele lisanud fluorestsentsetest materjalist elemente, mis helendavad pimeduses. Kui valgus on olemas, siis need toimivad nagu helkur ja kui valgust üldse ei ole, siis on nad rohelised.

Spektri stiil on futuristlik, aga lõiked on klassikalised. Oleme lähtunud põhimõttest, et riided oleksid praktilised. Kasutame näiteks Põhjamaades levinud membraankangaid, mis on mitmekihilised ja veekindlad. Kuid samal ajal on see hingav materjal. Ehk siis, meie toodetele on  iseloomulikud targad lahendused ja kangad.

                                       

Spektri uus kollektsioon on tehtud antibakteriaalsest kangast?

Kui rääkida antibakteriaalsest kangast, siis see sisaldab hõbeda baasil tehtud antimikroobset komponenti ja just tänus sellele on see tõhus ka bakterite vastu. Selliseid kangad on levinud meditsiinis, näiteks kasutavad neid meditsiinitöötajad töörõivastena. Lisaks on see dri-fit kangas, mis tähendab, et niiskus juhitakse riiete pealmisesse kihti.

Kuidas leiad uudseid kangaid, mida kasutada?

Olen palju rääkinud ja konsulteerinud ülikoolidega, kes on tutvustanud olemasolevaid kangaid. Olen uurinud Eestis ja välismaal ja nii jõudsin kangasteni, mis on pärit Skandinaaviast. Kangaste puhul olen otsinud just selliseid, mis oleksid praktilised ja millest oleks võimalik erinevaid rõivaid teha.

Spektri materjalid vastavad OEKO-TEX standardile. Mida see tähendab?

Spekteri prioriteediks on alati olnud keskkonna säästmine. See standard kinnitab seda, et materjali tootmises, sh värvimisel, pole kasutatud formaldehüüde, raskemetalle, fenoole ja see mõjub positiivselt nii inimese tervisele – sest kangad on hüpoallergeensed – kui ka keskkonnale – sest need on tehtud kaasaegse tootmistehnoloogia abil, säästes vett ja energiat.

                             

Kõik Spektri tooted on tehtud Eestis?

Jah. Minu jaoks on see väga põhimõtteline küsimus. Me soovime müüa kogu maailmas, aga meie jaoks on oluline toota Eestis. Kunagi oli Eesti kergetööstuse meka ja ma usun, et see on uuesti võimalik. See on kallis ja raske tee, aga ma pean oluliseks anda meie kergetööstuse asjatundjatele ja vabrikutele võimalus töötada uute materjalide ja tehnoloogiliste lahendustega. Ainult nii saab koguda oskusi ja teadmisi, mis aitavad kujundada kahekümne esimese sajandi kergetööstust ka Eestis.

Millised on Spektri eesmärgid tulevikuks?

Kõige globaalsem ambitsioon on saada interplanetaarseks brändiks. Meie nägemus seisneb selles, et esimesed Marsile jõudnud asunikud kannavad Eesti kaubamärgi Spekter riideid.

Millised on olnud suurimad väljakutsed, õppetunnid?

Väljakutse on olnud kindlasti koroonakriis. Esitlesime esimest kollektsiooni 2019. aasta oktoobris. Umbes neli kuud pärast seda oli esimene lockdown. See on alustavale brändile olnud väga suur väljakutse. Meie tegevused olid ajaliselt planeeritud ja koroonaolukord ei võimaldanud selle plaani järgi tegutseda. Hetkel keskendume ka Saksamaa turule sisenemisele, kuid paljud butiigid on hetkel kinni, mis teeb selle keeruliseks.

Lisaks on üheks oluliseks õppetunniks Spektri puhul kangaste testimine. Kui töötad levinud kangastega, siis saab prognoosida, kuidas on neid võimalik kasutada. Kuid kangad, mida meie kasutame ei ole laialt levinud ja neid peab mitmeid kordi testima, et saada kvaliteetne toode ja see võtab aega.

Kuidas on Loomeinkubaatori inkubatsiooniprogramm kasulik olnud?

Loominkubaator on andnud palju erinevaid võimalusi. Oleme osalenud mitmetel mentorkohtumistel, mis on meie arengule kaasa aidanud. Lisaks saime Loomeinkubaatori kaudu kohtumise ka ühe Saksamaa mentoriga, kellega kohtusime Berliini Techwear messil. Lisaks mitmed seminarid ja koostöö konsultandiga on meie tegevust toetanud.

Tutvu Spektri toodetega SIIN.