Köitegaraaž: Me müüme sulle loo ja sa saad toote kauba peale

18. veebr 2021

Loomeinkubaatori inkubant Köitegraaž on köitestuudio, kes tegeleb raamatuköite, paberidisaini ja nahatööga.  Köitegaraaži tegevuste ja plaanide tagamaid jagasid tiimi liikmed Rünno Kulver, Lennart Mänd ja Maarja Roolaht                  

Mis on Köitegaraaž ja millega te tegelete?

Köitegaraaž on stuudio ja õppetöökoda. Me oleme kolm disainerit, kes tegelevad raamatuköite, paberidisaini, nahatööga – ehk köite, kui raamatu ja kõige sellega seonduvaga. Samas ei ole raamatuköide meie jaoks lihtsalt lehtede kokku sidumine, vaid raamat on kui elustiili objekt. Mõnes mõttes ka raamat kui seiklus.

Varasemate tööde riiulit vaadates on meil ette näidata väga klassikalisi köiteid, aga teisest küljest tullakse meie juurde ka uudseid lahendusi otsima. Näiteks pakume teenust restoranidele menüüde tegemisel. Lisaks viime läbi ka kursuseid, ehk teeme õpet. Need toimuvad meie stuudios ARS Kunstilinnakus.

Tiimis on kolm inimest. Kuidas te kokku saite?

Meil kõigil on Kunstiakadeemia taust – oleme seal kõik õppinud nahatööd, küll erinevatel aegadel. See on pea ainuke koht, kus raamatu köitmist õppida saab ja seal me ka kõik kokku saime. Esialgu oli meil tudengifirma ja sellest kasvas lõpuks välja Köitegaraaž. Alguses tegutsesime vanas kummiremonditöökojas, mis oli sisuliselt garaaž, kust tuleneb ka meie nimi.

Ühest küljest on see töö ja teisest küljest on see sõpruskond.

Kasutate ka jätkusuutlikke materjale?

Meie jaoks on toodete puhul hästi oluline nende lugu. Meie sõnum kliendile on, et me müüme sulle loo ja sa saad toote kauba peale.

Materjalide puhul vaatame ringi avatud meelega ja üritame leida neid, millel on just see huvitav taustalugu. Jätkusuutlikkus ja taaskasutus annab selles vallas hästi palju ainest.

Samas tuleb olla jalad maas vastutustundlik. Taaskasutus on tihtilugu muutunud sloganiks, ning võib mõnes olukorras tekitada veel suurema jalajälje. Taaskasutus ei ole eesmärk ise, vaid see on mõtteviis ja positsioneering. Püüame leida parima tasakaalu uue ja vana materjali vahel.

Kuidas eristada kvaliteetset köidet mittekvaliteetsest köitest?

Sellel on mitmeid erinevaid aspekte. Esmalt on vaja läbi mõelda, milleks tehakse, milleks teda vaja on, kui palju ressurssi kasutada ja milline on toote eeldatav elutsükkel.

Üks asi on see, kui toode on odav ja ebakvaliteetne, aga kui ta täidab eesmärki, siis on ju iseenesest hästi. Samas kui eesmärk on eksklusiivne raamat, siis sellele vastavalt tuleb valida materjalid, ja ka töötlus peab olema vastav. Ning kui ta on peenelt tehtud, siis peab ta ka ajas kestma.

Kvaliteeti näitab ka see, kui täpselt on asjad tehtud ja, et ta ikkagi pakub jätkuvat esteetilist rahuldust inimesele, kes seda kasutab või omab.

Kes on Köitegaraaži klient?

Meie klient on nii äri- kui ka eraklient. Näiteks tegime jõulude ajal Balti Laeva- ja remonditehasele kalendermärkmikud, milles taaskasutasime päästeparve magamiskoti materjali. Ja juba sel aastal valmistasime Draamateatri merchiks nahajääkidest kokkupressitud materjalist märkmikud.

Meie tegevus oleneb suuresti kliendi vajadusest. Kui kliendil on disainilahendus olemas, siis aitame meie leida materjalid ja tegeleme tehnilise poolega. Kui klient tuleb umbmäärase sooviga, siis töötame välja ka visuaalse poole. Meie jaoks on oluline lisada tööle, mida teeme emotsioon, mis muudaks tulemuse atraktiivseks.

                                       

Kuidas Köitegaraaži märkmikud teistest erinevad?

Meie märkmikud erinevad teistest turul olevatest nende funktsiooni poolest- me oleme välja töötanud oma tehnoloogia, mille järgi neid teeme. Kui sul on kirjandusteos, mida tahad riiulis hoida, siis on oluline selle raamatu selg, mille järgi seda üles leida. Märkmiku puhul on oluline selle funktsionaalsus lahtisena. Kui sa selle laua peale paned, siis sa tahad, et see püsiks lahtisena. Meie märkmiku köitelahendus on just selles aspektis innovaatiline. Lisaks on meil oma tehnoloogia, kuidas disainis märkmikele kulda ja hõbedat lisame.

Millised on olnud teie suurimad väljakutsed ja õppetunnid?

Üheks väljakutseks on kindlasti õige kliendini jõudmine. Tihti raamatute tegijad ei mõtle vormi peale. Mõeldakse välja pilt, aga vormiga vaeva ei nähta. Meie peegeldame vormiga raamatu ümber emotsiooni, mida raamatu sees sõnad kirjeldavad. Just need emotsioonid annavad lisaväärtust ka tarbijale.

Millised on teie eesmärgid tulevikuks?

Sügisel me alustasime regulaarse köitekooliga, mis läks hästi käima, aga hetkeolukord on seda tegevust mingil määral piiranud. Sellega hetkel jätkame – iga kuu kolmas kolmapäev on meil lühike kolmetunnine kool.

Meie koolitused on üles ehitatud nii, et inimene saaks nendelt kaasa positiivse emotsiooni. Samas kaasame nendele ka näiteks trükikodade inimesi, et nemad omakorda oskaksid edaspidi müüa kliendile mõtet, milline raamat tegelikult olema peaks. Läbi nende koolituste inimeste mõttemaailm raamatust avardub.

Kuidas on Loomeinkubaatori arenguprogramm kasulik olnud?

Inkubaator on lühikese aja jooksul pakkunud kasulikke koolitusi ja samas olnud meie tiimile suureks toeks. Loomeinkubaatori väline pilk ja tagant tõukamine on meie kasvule ja arengule suureks plussiks olnud.

Köitegaraaži toodetega on võimalik lähemalt tutvuda SIIN.