Võta ühendust

Blogi

13. mai 2013

Kuidas moodustada tugevaid meeskondi alustavates ettevõtetes?

Remy Konimois on tegelenud meeskonna värbamis- ja juhtimisküsimustega nii Eestis kui USA’s viimased 7 aastat. Tema igapäevatööks on brändistrateegia ning sotsiaalmeedia kampaaniate planeerimine ja läbiviimine agentuuris DDR. 

Ettevõtluses alustajana on meeskonna “komplekteerimisel” oluline pidada meeles tõde, et tööturul on potentsiaalsete ettevõtte meeskonnaliikmetena eristatavad A-mängijad, B-mängijad ja C-mängijad.

  • A-tüüpi mängija on „Deal Maker“ ehk Tegija selle kõige otsesemas tähenduses.
  • B-tüüpi mängija on tubli ja hoolikas töötaja, kelle tööülesanded on piiritletud nii ajalt (tavapäraselt kell – 9-17) kui mahult.
  • C-tüüpi mängija on „Deal Taker“, kes teeb nii vähe kui võimalik ja nii palju kui hädavajalik, et oma töökoht säilitada.  

A-mängija mõistab, et turg ei toimi tunnihinna alusel ja tasu sõltub sellest, kui palju panustab ning väärtust lisab inimene enda tööga.  Suure hulga väärtuse turule toomine võtab aega, kuid panustatud aja eest turg ei tasu. Turg tasub ainult loodud väärtuse eest.

B-mängija reeglina sellist filosoofiat ei oma ja see on ka mõistetav, sest haridusasutused puudutavad turgude toimimise põhimõtteid vaid formaalsest küljest.  

C-mängija filosoofia on vastupidine A-mängija omale –  tema usub: „Ma olen lõpetanud kõrgkooli, omandanud spetsialisti oskused ning seega väärin turu keskmist töötasu“. Ehk teisisõnu, ta on veendumusel, et hariduse omandamisele “kulutatud” aastad peavad saama kompenseeritud. Tegelikkuses ei väärtusta turg aega ega ka otseselt haridust, vaid seda, millist väärtust keegi suudab töötunni sisse panna.

Filosoofiast  tulenevalt on mängijatel ka vastav suhtumine töösse. A-mängija on hea meelega valmis võtma enda õlule täiendavaid lisakohustusi, sest see on võimalus oma väärtuse tõstmiseks turul. Tema tööefektiivsuse ülevalhoidmiseks ei ole vaja pidevat järelvalvet, kuklasse hingamist või surve avaldamist. A-mängija veeretab äripalli edasi ka siis, kui sind pole parasjagu kontoris või kui viibid näiteks reisil. Kui ettevõtte juht loobub kontrollist, siis efektiivsus säilib ainult A-mängijatega. Teda saab usaldada ning talle on võimalik delegeerida edasi ettevõtte osalist juhtimist.

A-mängijast meeskonnaliige on valmis juhtima ka spetsialistide tiimi või võtma lisaks enda tööülesannetele täiendavaid kohustusi. A-tüüpi mängija jaoks on lisavastutuste võtmine auasi ning positiivne võimalus. See on ka ainuke viis, kuidas ettevõte saab efektiivselt kasvada juhi pideva juuresolekuta.

Enamikel alustavate mikroettevõtete juhtidel, kelle meeskonnas pole A-mängijaid, puudub isiklik aeg peaaegu täielikult, sest ilma juhita kukub äri koheselt kokku.  Kuid A-mängijatega on situatsioon teine. Seega A-mängijatest koosnev tiim aitab hoida ka juhtide eraelusid tugevamana, sest juhid saavad juhtimisküsimusi delegeerida ning ei ole kogu aeg töiste kohustustega koormatud.

Juhid, kelle meeskonna põhituumik ei koosne A-tüüpi mängijatest, ei tee reeglina kunagi oma ettevõttele nn väljumisplaani . Nad ei teadvusta endale ettevõtte elutsükleid ja jätavad eristamata stardifaasi, kasvu ja kriisiks/tagasilöökideks valmistumise. Iga ettevõtte juhtimine lõpuks ammendub juhile, reeglina on seda täheldatud alates viiendast juhtimishooajast. Ring on täis saanud, kogemused on kätte saadud ning soovitakse teistsuguseid uusi väljakutseid. Väljumisplaan võib tähendada juhile ettevõtte müüki või siis aktiivsest juhatusest välja astumist. Kui aga juhil puudub A-mängijatest meeskond, siis ei saa juht teha kumbagi.

Ettevõtte stardifaasis on tavaliselt A-mängijate palkamine raskendatud, sest nad küsivad oma võimekusele vastavat palka (valdkonna keskmist või kõrgemat). Isegi, kui inimene ise ei teadvusta ja märka endas algselt A-mängija potentsiaali, siis töö käigus avastab ta oma võimekuse kiiresti ning kui palganumber selleks avastushetkeks järgi pole jõudnud, siis ta lahkub.

Seega kõige mõistlikum on alustava ettevõtte juhil leida endale A-mängijatest põhitiim, kes ei tule meeskonda palgatööle, vaid tulevad meeskonda oma ettevõtet ehitama. Sellisel juhul saab alustav ettevõte kasvada koos oma meeskonnaga.  Alustaval ettevõttel puudub kapital, kuid see eest on olemas inimkapital ehk higikapital – mida rohkem higivalavaid inimesi on kaasatud algusetapil, seda suuremad võimalused on ka edu saavutada.

Alustava ettevõtte juht peab olema „väärtusinvestor“ värvates meeskonda A-mängijast andeka inimese, kes on turul alahinnatud (tema potentsiaal on suurem, kui ta ise hetkel arvab). Parimad värbajad leiavad meeskonda andeka inimese, kellel puudub põhjalik varasem töökogemus, kuid keda nad saavad välja treenida kõrge efektiivsusega tiimiliikmeks. Kuigi tööalane kogemus on oluline, on siiski isikuomadused nagu ambitsioon, tööeetika ja talent kordades väärtuslikumad. Palgalisi A-mängijaid saab värvata meeskonda hiljem, kui on jõutud stabiilsesse kasvufaasi.

Investorid on huvitatud ettevõtetest, mis suudavad toimida efektiivselt ka ilma asutajateta. Nad tahavad näha, et ettevõtte kasv ja igapäevased protsessid ei vaja omanike juuresolekut.

Head juhid mõistavad, et nad peavad ettevõttes sisse töötama süsteemid ja protsessid, mis võimaldaksid ettevõttel toimida nende juuresolekuta ja pideva kontrollita. Nagu eelnevalt mainitud  – sellise  süsteemi edukaks jooksutamiseks on vaja A-mängijaid.

 

Kuidas A-mängijat värvata? 

Värbamisel tasub silmas pidada, et A-mängija on huvitatud töises arengus järgmisele tasemele jõudmisest. Näidates talle, kuidas seda saavutada,  tärkab tal huvi. A-mängija tuleb ainult sellisesse meeskonda, kus on tugev juht. Selline juht loob ja hoiab visiooni, hüppab esimesena vette ja inspireerib teisi järgnema.  A-mängijal on suur soov õppida, kasvada, areneda.

A-mängija värbamine on ettevõtte jaoks suur konkurentsieelis. A-mängijat ei ole võimalik leida üleöö. Kiiresti on võimalik leida B- ja C-tüüpi mängijaid, sest nad ise “müüvad” ennast tööturul. A-mängijale peab aga juht ideed müüma pikema aja jooksul ning see põhineb suhte arendamisel. A-mängija ei hüppa paati kunagi kiirustades.

 

Mis peletab A-mängijaid eemale? 

A-mängija ei soovi töödata ettevõttes, kus puudub pidev ja regulaarne kasv ning ambitsioonikas  visioon. Samuti lahkub A-mängija varsti sellisest meeskonnast, kus ta peab oma tööülesandeid jagama C-mängijatega. A-mängijal on tihti raske töödata ka koos B-mängijaga, kes tahab töödata keskmise tempoga, fookuses on harmoonilise töökeskkonna kujundamine, mitte tulemused. A-mängija aga on ehitaja-tüüpi inimene. Reeglina need kaks erinevat inimtüüpi ei sobi omavahel kokku. Kuid alati on erandeid.

 

B-mängija

Värske ettevõte ei peaks värbama B-mängijaid. Pigem peaks keskenduma sellele, kas B-mängija omadustega inimest annab muuta A-mängijaks.  

Mõnikord vajab B-tüüpi mängija nõustamist ja töökogemust, et temast saaks staarseisuses A-mängija. Mõnikord saab muuta B-mängija A-mängijaks vähendades tema töökohustusi ning andes talle konkreetseid väiksemaid ülesandeid, mille täitmisel ta saab särada. Kui B-mängijal on tugev tööeetika ja innukus, siis ta saab olla ühte konkreetset väiksemat funktsiooni täites särav A-mängija. 

Tugev meeskond on iga äri alustala, olgu selleks tehnoloogia-valdkonna idufirma või loomeettevõte. Vahet ei ole. Pühendunud A-mängijatest meeskonnata ei saa ükski alustav ettevõte endale pikka iga loota.  

Põhjalikumaks teemasse süvenemiseks soovitan lugeda raamatut “How To Hire A-Players

Mitmed on juba arvamust avaldanud, mida arvad Sina?

  1. Veronika Osawe

    Suurepärane artikkel! Olete lihtsal moel lahti seletanud tõed, millest liiga paljud juhid siiani aru pole saanud.
    Olen ise kuulunud A-kasti viimased 10 aastat kindlasti, nüüdseks selgelt juhiomadustega ja oma uut tiimi kokku pannes pean meeles igat kui ühte siin artiklis välja toodud nõuannet. Tänud!

  2. Siim Suur

    Poleks uskunud, et saan sellest postitusest nii palju häid mõtteid.
    Kavatsesime oma tiimi kasvatada esimese kahe töötajaga värvates nad otse koolist, kus noortel puudub tegelikult töökogumus kui selline.

    See aga pani mõtlema, kas ikka tasub sealt otsima hakata :)

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga