Võta ühendust

EDULOOD

3. juuni 2013

Multifilmitegijatest maailmavallutajad

Fork Film on 2011. aastal tegevust alustanud täislahendusi pakkuv animatsioonistuudio, mis soovib arendada just käsitööna valmivaid animatsioonitehnikaid. Oma teenuseid pakutakse peamiselt reklaamiagentuuridele ja produktsioonifirmadele. Millised on Eestis tegutseva väikese loovettevõtte igapäeva võlud ja valud ning kuhu nendega välja jõutud on, räägivad Fork Filmi tegevjuht ja produtsent Helen Paat ja loovprodutsent Marianne Ostrat.

Fork Filmi asutajaid on tegelikult kokku neli, lisaks Mariannele ja Helenile veel filmikunstnik Elo Soode ja animaator Märt Kivi. „Olen erialalt filmiprodutsent. Kuni Fork Filmi rajamiseni teenisin elatist peamiselt erinevate Eesti ja Soome produktsioonifirmade live-action reklaamiprojektides vabakutselise tootmisjuhina töötades. Võtteid ette valmistades tutvusin filmikunstnik Elo Soodega  ̶  sain teada, et ta tegeleb ka animatsiooniga, kuid mina ei olnud sellega varem kokku puutunud ning pean tunnistama, et mul ei olnud selle vastu ka erilist kirge, kuni ma ise animatsioonide produtseerimisega tegelema hakkasin. Eloga rääkides selgus, et ta teeb parasjagu üht väikest sõltumatut nukufilmi Märt Kiviga, kes on Euroopa mastaabis hinnatud suurepärane animaator. Ühel hetkel Eloga võttepaiku skautides tekkiski meil idee, et võiks luua firma, mis pakub reklaamide ja muude kommerts-eesmärgiga filmiklippide tootmiseks eelkõige nukuanimatsiooni, mis on Eestis maailmatasemel ja väga pikkade traditsioonidega,“ räägib Marianne.

Siis naases Austraaliast Helen, sooviga n-ö oma asja ajama hakata. „Mu suur soov oli tegutseda kultuurivaldkonnas, sest Austraalias olles tundsin ma kultuurist väga puudust. Mariannega kohtudes kurtsin talle seda,“ räägib Helen. „Filmivaldkonnas töötamine paistab väljapoole väga kihvt ja glamuurne, aga tegelikult on see töö nagu iga teinegi ja peavalu ning jändamist on vaat et rohkemgi. Loomingulisust aga jagub siia tõesti rohkem ja kuna iga projekt on ainulaadne, siis tekib vähem rutiini,“ lisab Marianne. Sellel kohtumisel astus punti ka Helen ja saigi esimest korda välja öeldud, et on plaan firma luua. Äriplaani hakati kirjutama 2010. aasta suvel ning küsiti ka starditoetust EASist. Olulist nõu ja tuge nii äriplaani kirjutamisel kui oma ettevõtte loomisel saadi Loomeinkubaatorist. Samuti on ettevõtte rajamisel suureks abiks olnud Heleni majandusharidus ning pikaaegne projektijuhi kogemus. Neljakesi pandi pead kokku ja nii Fork Film sündiski. Nüüdseks on osanikeringiga liitunud ka operaator Ragnar Neljandi.

Praegu tegelevad ettevõtte igapäevase juhtimisega ja arendamisega Marianne ja Helen, Märt ja Ragnar osalevad spetsialistidena projektides ning Elo on Londonis magistrikraadi omandamas. Lisaks on Fork Filmi meeskonnas ka mitmekülgne ja väga andekas noor animaator Roland Seer, kes elab Taanis ning töötab Fork Filmiga distantsilt teostades põhiliselt 2D- ja eksperimentaaltehnikates animatsioone. Fork Filmil ei ole klassikalist meeskonda, kes käiks ühes kohas hommikust õhtuni koos. Kontoritöö jaoks renditakse lauda ühes suuremas produktsioonifirmas, mis asub samas majas Eesti Nukufilmiga. See on väga funktsionaalne lahendus, kuna Nukufilmiga on Fork Filmil kujunenud välja tihe koostöö – projektide elluviimiseks renditakse osaliselt nende tehnikat ja stuudiot.

Konkurents maailmatasemel stuudiotele

Suuri nukufilmistuudioid ei ole Euroopas palju  ̶  Eestis on Nukufilm, Rootsis on mõned üksikud väiksemad stuudiod, Poolas on üks väga hea stuudio ja Bristolis asub ilmselt maailma kuulsaim nukuanimatsioonistuudio Aardman. Fork Filmi jaoks on määrava tähtsusega see, et suudetakse pakkuda teiste Euroopa tippstuudiotega võrdväärse kvaliteediga tööd, vähem oluline ei ole ka, et tootmine on Lääne-Euroopa ja Skandinaaviaga võrreldes pisut odavam, kuid Fork Film hoidub end tutvustades hinda esimese ja põhilise müügiargumendina kasutamast.

Fork Film ongi spetsialiseerunud just käsitööna valmivatele klassikalistele animatsioonitehnikatele ja püüab populariseerida nende tehnikate kasutamist kommertseesmärkidel. Keskendutakse stop-motion ja joonisfilmitehnikas klippide ja filmide loomisele. „Aitame ettevõtetel ja brändidel kujundada oma isikupära, tootes läbimõeldud kontseptsiooni ja meeldejääva pildikeelega reklaamklippe ning korporatiivvideosid. Samuti rakendame oma fantaasiat muusikavideosid ning originaalloominguna valmivaid erinevates žanrites animafilme ja -seriaale tehes. Teostame ka multimeediaesitlusi ja audiovisuaalset sisu ristmeedia- ning multiplatvorm-projektidele. Pakume animatsioone stop-motion, piksallatsiooni-, 2D-, joonisfilmi- ja segatehnikates, tegelaskujude kujundamist ning animatsioonialaseid konsultatsioone,“ loetleb Marianne ettevõtte tegevussuundi.

Fork Filmi portfooliosse kuulub 11 suuremat projekti, sealhulgas nii reklaame kui muusikavideosid, samuti sketše Pärnu Konverentsidele. Tuntumatest reklaamidest võib loetleda: Tunnustatud Eesti Maitse, Laima, Fazer, Nautimus, Rademar, Tartu Mill.

„Meie töö on nišitoodang ja me suunis on, et see oleks niivõrd ehe ja käsitööna valminud kui võimalik. Isegi kui pakume 2D-lahendusi, siis karakterid joonistatakse käsitsi ning stilistikas püüame hoida ja pakkuda isikupärast joont. Pakume enda teenuseid ka välismaal  ̶  Soomega koostöö juba käib, oleme käinud oma töid tutvustamas ka Rootsis ja Inglismaal. Eesmärk on agentide abiga ajada haarded üle maailma,“ tutvustab Marianne ettevõtte tulevikuplaane.

Unistus on luua animarežissööride nimistu, keda ka rahvusvahelisel tasandil esindada

Fork Filmil on olemas oma tootmismeeskond kahe režissööriga ning ollakse valmis pakkuma terviklahendusi ideest teostuseni. Lisaks pakub animatsioonistuudio veel ainult tootmisteenust. „Näiteks tuleb meie juurde Inglismaalt või Rootsist firma oma režissööride ja loovisikutega ning meie realiseerime nende idee. Viimasel ajal olemegi väga palju mõelnud, et peaksime just sellesse rohkem panustama, et tuua valdkonda teistest riikidest rohkem tööd ja raha, luua töökohti, praktikavõimalusi ja stabiilsust – teiste teenindamisele keskendumine on väga libe ja ohtlik tee, aga usume, et sellelt pinnalt saaks ka just laiemale vaatajaskonnale suunatud animafilmide arendamine ja tootmine hoogu ja tuge juurde,“ räägib Marianne.

Eestis on reklaamide tootmisel kombeks, et idee ja stsenaarium, isegi storyboard, on reklaamiagentuuri poolt juba üsna täpselt ette antud – käiakse välja idee ja oodatakse selle võrdlemisi täpset teostust. See aga mõjutab kahjuks meie režissööride rahvusvahelist konkurentsivõimet reklaamivallas – suuremates riikides on nimelt tavaks, et agentuuri poolt antakse väga täpne ülevaade, millist eesmärki klipp peab täitma ning millist infot ja sõnumit edastama, kuid ei kirjutata ette, kuidas see peab tehtud olema. Produktsioonifirmadelt oodatakse kaasamõtlemist, värskeid ideid ja originaalset lähenemist ning nägemust. Seejärel pakuvad tootjad koos režissööriga, kellega nad selles konkreetses projektis koostööd teha soovivad või keda nad esindavad, välja oma loovlahenduse, kaitsevad seda kliendi ees ja võistlevad omavahel.

Marianne unistuseks on ka Fork Filmi ümber sarnane režissööride punt koondada. „Meie sooviks on luua nimistu Eesti animarežissööridest, keda meie ja rahvusvahelisel tasandil meie agendid esindaksid. Rahvusvahelisel reklaamiareenil on see tavaline praktika. Fork Filmi natuke juba teatakse välismaal meie tööde põhjal – koostöös rohkemate motiveeritud režissööridega saaksime pakkuda oma klientidele palju enamat,“ on Marianne veendunud. Tema sõnul ei ole kahjuks neid animatsioonirežissööre Eestis palju, kes tahaksid reklaame teha ja kellel oleks olemas ka vastav suhtlus- ja ideede esitlemise oskus. „Reklaamirežissööri maine on madal, kõik soovivad teha pigem autorifilme. Ka keskkond ei ole selleks toetav – enamus reklaame mõeldakse väga täpselt välja juba reklaamiagentuurides ja seda, et tellitakse midagi erilist ja julget või korraldatakse režissööride ja nägemuste vahel konkurss, juhtub harva. Samas võiks rahvusvahelisel tasandil reklaamide tegemine olla režissöörile heaks teenistuseks ning animatsiooni puhul ka võimaluseks erinevaid tehnikaid ja käekirju katsetada.“

Suurim saavutus on olnud ettevõtte proovilepanek rahvusvaheliselt

Fork Filmi üks seniseid suuremaid projekte on olnud Swedbanki mobiilipanga klipi tegemine. Siiani on Swedbanki oravatega reklaame tootnud Oscari võitnud Bristoli animatsioonistuudio Aardman Animations, kelle loodud on näiteks “Wallace & Gromit” ja “Shaun the Sheep”. „Meile pakuti võimalust teha alternatiivne pakkumine ja Aardmaniga samaväärsel tasemel proovitöö ning pilootklipp, mis meil kliendi sõnul ka õnnestus. Meist olenematutel põhjustel jätkas Swedbank siiski koostööd Aardmaniga. Meie võit kogu asjast oli aga ettevõtte võimekuse proovilepanek rahvusvaheliste projektide tegemiseks ning et tulemustega jäädi rahule nii Swedbanki Eesti turundusosakonnas kui Rootsi peakontoris. Loomulikult on see olnud meile suurepäraseks referentsiks ja aidanud meil väga palju huvitavaid ja kasulikke suhteid luua,“ tunnevad Helen ja Marianne saavutatust heameelt. „Eesti turul on olnud märgilise tähendusega Tartu Milli pooltoodete reklaamklipid koostöös DDB Eestiga,” kiidab Marianne Fork Filmi kõige pikaajalisemat ja lojaalsemat klienti. Fork Filmi animatsioonistuudio nägu on aidanud luua ka muusikavideo Tenfold Rabbiti loole “Oblivion” ja firma esimene töö Soome kliendile – Fonecta korporatiivvideo.

Käigus hoiab positiivsus – virisemiseks pole põhjust

Fork Filmi tegutsemisvaldkonda mõjutab tugevalt sesoonsus – suvi on tööpõllul suhteliselt vaikne. Ettevõtte pidevaks käigushoidmiseks piisaks poolteisest projektist kuus. „Kahjuks tuleb projekte hetkel sisse veel liiga ebaregulaarselt selleks, et saaks rääkida järjepidevusest ja süsteemsusest ettevõtte arendamisel. Me küll pidevalt püüdleme selle poole ja hoiame suunda, kuid paljud just ettevõtte arendamisega seotud tegevused jäävad inim- ja finantsressursi vähesuse tõttu episoodiliseks. Loodame sel aastal jõuda nii kaugele, et saame võtta endale appi tootmisjuhi, et ise igapäevategevuste kõrvalt rohkem müügi- ja arendustööle pühenduda,“ räägib Marianne.

Tööd võiks alati rohkem olla, siis areneks ka ettevõte kiiremini. Potentsiaali selleks nii ideede kui võimekuse näol on. Samas ei ole virisemiseks põhjust, sest 2012. aastal kahekordistas Fork Film sellele eelnenud pooleteise aasta käibe.

Ettevõtte eestvedajate suureks unistuseks on läbi murda pelgalt reklaamide tootmisest ning teha klippe ka näiteks konverentside ettekannetele, laste jaoks mõeldud e-raamatutele jms. Marianne sooviks ja eesmärgiks on tegeleda sõltumatute animafilmide ja animatsioonifrantsiisi arendamise ja tootmisega – see vajab esialgu küll suuri investeeringuid, kuid pikemas perspektiivis tagab edu korral firmale levitulude näol stabiilsema sissetuleku.

„Üks asi, mis meid käigus hoiab ongi see, et on tore mõelda ja rääkida: Ma teen multikaid! See iseenesest on juba nii positiivne tegevus. Loovettevõttes on oma võlu,“ ütleb Helen veendunult.

Intervjueeris Kadri Liimal