Võta ühendust

EDULOOD

18. veebr. 2015

Eestlane maailma konverentsiäris

Hando Sinisalu: „Kui kogu maailma konverentsiäri oleks tort, siis turunduskonverentsi programmi pakkumine on väike šokolaadiriba tordil.“

Roosbaum OÜ, mille tegevusvaldkond on turunduskonverentside korraldamine ja konverentsiprogrammide väljatöötamine, on asutatud 2012. aasta suvel. Loomeinkubaatoris tegutseb ettevõte alates septembrist. Kuidas rahvusvahelisse konverentsiärisse jõuti ja milleni see viinud on, räägib ettevõtte tegevjuht Hando Sinisalu.

Enne, kui Roosbaum OÜ tegevjuht Hando Sinisalu ise ettevõtjana kätt proovis, oli ta mitmes ettevõttes juhina töötanud. Tema karjäär algas Tartu Raadio programmidirektorina, järgnesid direktoriametid Mediainvestis, Eesti Päevalehes ja reklaamiagentuuris Bates. Roosbaum OÜ tegutseb kaubamärgi Best-Marketingi Internationali all. Best Marketingi Eesti osa müüs Hando 2010. aastal Äripäevale, kuid jätkab samas koostöölepingu alusel konverentside produtsendina.

Teiste ettevõtteid juhtides tekkis Handol tunnetus, et ühest küljest kaasneb sellega küll stabiilsus kindla sissetuleku ja töö näol, kuid teisalt on see stabiilsus siiski näiline. „Kui omanikud otsustavad ettevõtte ära müüa, teise firmaga liita või sootuks kinni panna, siis ei ole selles midagi kindlat ja sinust ei sõltu tegelikult midagi. Samuti hakkad teatud vanuses või küpsemisega mõtlema tuleviku peale – kes sinust pikemas perspektiivis saab. Kui oled olnud Eestis suure ja tuntud ettevõtte juht, siis on küsimus, kas minna edasi ja otsida uusi ettevõtteid, mida juhtida, või alustada hoopis ise ettevõtja karjääri. Mulle tundus teine variant parem, sest see oli ainus võimalus teha asju täpselt nii, nagu ma ise tahan. On suur privileeg võtta ise otsuseid vastu ja nende eest ka vastutada. Loomulikult, kui see välja ei tule ja sellega tagajärjed kaasnevad, ei ole sul kedagi peale iseenda süüdistada,“ räägib Hando. Ta ei soovinud end tulevikus näha järjekordse ettevõtte juhina ning raisata oma aega ja energiat kellegi teise visiooni elluviimisele, vaid pigem tekkis tahe luua väärtust endale kuuluva ettevõtte näol.

Edu võtmeks välisturul on spetsialiseerumine unikaalsesse nišši

Roosbaum OÜ erineb oma konkurentidest selle poolest, et tegutseb põhiliselt Eestist väljapoole. Selleks, et rahvusvahelisele turule minna ja konkurentsis ellu jääda, tuleb spetsialiseeruda kitsasse nišši. Ettevõttel ongi hetkel vaid üks põhitoode, mida välisturgudele pakutakse – digitaalturunduse konverentsi programm. „Mul on hea meel, et see mudel töötab. Esimesed paar korda, kui meil õnnestus see maha müüa, tundus, et tegemist on algaja õnne või juhusega, aga nüüd paistab, et see töötabki. Digitaalturunduse konverentsi programm on selline, mida võib igal aastal korrata. Mõnda riiki oleme jõudnud otsaga juba kolmandat korda. Nii see tasapisi kasvabki,“ rõõmustab Hando.

„Konverentsivaldkond on juba iseenesest väike, turunduskonverentsid veel kitsam ja kui võtta programmi koostamise osa, siis see on omakorda veel väiksem nišš. Kui kogu maailma konverentsiäri oleks tort, siis turunduskonverentsi programmi pakkumine on väike šokolaadiriba tordil,“ toob Hando võrdluseks. Eestis ei ole loomulikult võimalik nii väikeses nišis mahtu tekitada. Juba algusest peale oli ettevõtte loomise kontseptsiooni sisse kirjutatud, et tegemist on rahvusvahelise äriga. Rahvusvahelisele turule ei saa minna pelgalt konverentsikorraldamise ideega, sest seal on palju suuri firmasid juba ees. Välisturgudel avatud konkurentsis olemisel on põhiküsimuseks hästi spetsiifilise ja unikaalse niši leidmine. Kui sa oled Eestis edukas universaaltegija, mida sa paratamatult pead olema, sest Eesti turg on nii väike, siis maailmaturule minnes see põhimõte absoluutselt ei tööta. Vastupidi, sa pead olema hästi spetsialiseerunud. Selleks, et sinna jõuda, peab oma kogemused ja vitsad kätte saama. Seda on lihtne öelda, see ei jõua niisama kohale, vaid tuleb lihtsalt ise omal nahal järele proovida.“

Selles suunas on Hando ka liikunud ning tema sõnul paistab, et oma tootega on võimalik turgu leida küll ning asjade toimimist saab isegi Eestist juhtida. „Muidugi oleks seda parem teha mõnes mugavamas logistilises asukohas, kuna tööga seoses on vaja väga palju ringi sõita ja Tallinna Lennujaam on suhteliselt kehvade ühendustega, kuid hakkama on võimalik saada. Ma elan Eestis, siin on mu pere ning juured ja suur osa sotsiaalvõrgustikust samuti, seega ei pea ilmtingimata ära kolima,“ leiab ta.

Praegu on Roosbaum OÜ-l kliente 20 riigis. Kõige suuremad mahud on Türgis, Malaisias, Hollandis, Leedus, Indoneesias, Lõuna-Aafrikas. Hetkel käivad läbirääkimised Rootsi, Hispaania, Austraalia ja mitme teise riigi partneritega. Rahvusvahelise konverentsiäri puhul on tegemist globaalse äriga, kus geograafilistel piiridel ja riikide kaugusel pole tähtsust, sest enamus müügitegevusest käib nagunii interneti kaudu.

Suurim saavutus on läbimurre Lääne-Euroopa turule

Suurimaks saavutuseks nimetab Hando masu üle elamise ehk siis pikemas perspektiivis püsimajäämise. „Õnn, et ettevõttel eluvaim on sees, ei kõla just ambitsioonikalt, aga paljuski see nii on. Alustava ettevõtte puhul on karisid päris palju ja kui majanduskeskkond on negatiivne ning tehtud on palju ja mitte odavaid vigu, siis pärast kõike on kindlasti saavutus, et oleme n-ö vee peale suutnud jääda ja suuremate hävinguteta sellest välja tulnud,“ lisab ta.

Konkreetsetest näidetest rääkides tunneb Hando aga suurimat heameelt selle üle, et kui seni oli kogu tegevus suunatud eelkõige arenevatele turgudele (nt Valgevene, Indoneesia, Aserbaidžaan ja Sri Lanka), siis lõpuks õnnestus teha esimest korda korralik event Amsterdamis, mis on selles valdkonnas väga arenenud ja tiheda konkurentsiga turg. Seal läks väga hästi ja Lääne-Euroopa turule mineku õnnestumine mõjus päris julgustavalt.

Kõige suurem väljakutse on uute konverentsiprogrammide koostamine, sest see eeldab päris palju loomingulisust ja ideid, samal ajal kui igapäevatempo on päris suur. Just ümberlülitumine ühelt tegevuselt teisele – kuidas saavutada olukord, kus rutiinne töö saaks tehtud ja samal ajal oleks piisavalt värskust. „Õnneks kaasneb mu tööga hästi palju reisimist, mis on väga suur inspiratsiooniallikas. Mõtted kipuvad tulema ikka rohkem väljapuhanud olekus, enamasti nädalavahetustel. Ringiliikumine ja erinevate inimestega suhtlemine hoiab samuti meele värske.“

Hando soov on kasvatada ettevõte suuremaks ja stabiilsemaks. „Välja tahaks jõuda süsteemi ülesehituseni, kus ettevõte töötaks ka omaniku otsese vahelesegamiseta. See ei tähenda, et ma hoiaks kuidagi kõrvale, vaid ma tõesti soovin, et ettevõttel oleks väärtus ka omanikuta. Omanik võib aga iseenesest alati lisaväärtust juurde anda,“ lisab ta kiiresti. Uute turgude vallutamine aga juba käib. On veel sadakond riiki, kuhu võiks oma toodet pakkuda. „Ideaalis võiks iga päev toimuda mõnes teises ajavööndis, ka siis kui meil on öö, üks kuni kaks konverentsi. Selles suunas kasvamine on üsna tähtis ning sellega me siin igapäevaselt tegelemegi.“